Bloodshot Dawn - Reanimation

Bloodshot Dawn - Reanimation

Label : Hostile Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het heeft flink gerommeld binnen Bloodshot Dawn. Bassist Anthony Ridout, gitarist Ben Ellis (nu Scar Symmetry) en drummer Janne Jaloma hebben na het uitkomen van het vorige album ’Demons’ de band verlaten. Het zorgde ervoor dat oprichter Josh McMorran een aantal nieuwe mensen om zich heen moest verzamelen om tot een volledige line-up te komen. Daar is hij in geslaagd en het resultaat ligt nu voor ons: het album kreeg de niet geheel ontoepasselijke naam ‘Reanimation’ mee.

Zoveel schommelingen binnen een band brengen vaak toch wat veranderingen met zich mee. In het geval van Bloodshot Dawn is dat verschil echter minimaal en wordt dat nauwelijks veroorzaakt door muzikale keuzes, maar vooral een kwestie van productie. Het viertal speelt nog steeds death metal, met hier en daar een vliegje moderne thrash en melodieuze death. De band heeft op het nieuwe album wat meer melodie toegevoegd (‘Survival Evolved’) en je komt op momenten zelfs een pakkend refrein tegen. Het gebodene gitaarwerk op ‘Reanimation’ is gelikt en op momenten erg sterk (‘Battle For The Omniverse ‘, ‘DNA Reacquisition’) maar de productie kent op ‘Reanimation’ een wat natuurlijker geluid, met meer nadruk op de groove en de vocalen liggen wat meer op de voorgrond. Met het verdwijnen van de wat gepolijste productie is helaas het vlijmscherpe van het gitaargeluid af en juist dat maakte voor mij dat ‘Demons’ net even wat zwaarder uitpakte en directer doorkwam. Iets wat mijn voorkeur heeft, maar dat zal voor iedereen verschillend zijn. De gitzwarte, agressieve benadering van de vocalen door McMorran is er nog steeds en - misschien wel het allerbelangrijkste - de sterke composities ook nog steeds aanwezig. Net als op het vorige album komen er een aantal bekende namen een gastbijdrage leveren: Jeff Loomis (Arch Enemy), Paul Wardingham, Ken Sorceron (Abigail Williams, The Faceless), en Mendel Bij De Leij (Aborted) geven acte de présence.

Het is fijn om te merken dat Bloodshot Dawn niet ter ziele is gegaan nadat veel leden het voor gezien hielden. ‘Reanimation’ is een album dat aansluit bij het eerdere werk en waar genoeg leuks op te beleven valt, maar het niveau van ‘Demons’ wordt helaas nergens gehaald.