Secrets Of The Moon - Carved In Stigmata Wounds

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder heavy / power metal

Carl : De nieuwe cd 'Carved In Stigmata Wounds' van Secrets Of The Moon brengt mij van het begin af aan in tweestrijd. Aan de ene kant ben ik zeer gentrigeerd door de sfeer die deze band met hun muziek in staat is te creren, aan de andere kant raak ik al snel verveeld door de lengte van de nummers in combinatie met de muziek van deze band. Maar laat ik niet op de feiten vooruit lopen.

Secrets Of The Moon is een Duitse band, die in 1995 is opgericht. Ze bestaat momenteel uit drie leden, namelijk Daevas, S. Golden en Thrawn. De band speelt volgens eigen zeggen occulte black metal. Ze hebben al een aantal geluidsdragers uitgebracht, maar voornamelijk demo tapes en split singles. In 2000 is hun eerste cd 'Stronghold Of The Inviolables' verschenen. Dit bleek het eerste deel van een trilogie te zijn. Hun nieuwe werkje 'Carved In Stigmata Wounds' zal dan waarschijnlijk deel twee wel zijn.

Secrets Of The Moon heeft een eigen geluid; troebele gitaren op een strakke ritme sectie. De productie van deze cd zorgt ervoor dat dit geluid goed naar voren komt. De nummers zijn gekoppeld in drie delen: 'Prophecy', 'Destiny' en 'Extinction'. De cd bevat tien songs en duurt net twee seconden langer dan 72 minuten.

1. Crowns
2. Cosmogenesis
3. Miasma
4. Psychoccult Hymn
5. To The Ultimate Embers & Ash
6. Kaosthrone
7. Evolution Valour Admission
8. Epoch
9. Carved In Stigmata Wounds
10. Dust

Zoals ik in mijn inleiding al zei heb ik een tweeledig gevoel omtrent deze cd. De band is in staat om een boeiende mystieke sfeer op te roepen. Ze doet dat niet alleen door vreemde intro's, maar ook door hun muzikale diversiteit. De nummers zijn vaak goed opgebouwd en werken naar een climax toe.
Jammer genoeg verzandt menig nummer in zijn eigen lengte. De breaks lijken niet voldoende om de nummers tot het einde toe boeiend te houden. Ik zal beslist niet beweren dat de nummers saai zijn, maar ik heb menig nummer doorgedrukt omdat de riff te vaak herhaald werd. Naast een aantal vernieuwende ideen en muzikale oplossingen, hoor ik toch ook een aantal standaards terug komen. En het lijkt erop of die laatste groep meer voorkomt dan de eerste.

Al met al zet Secrets Of The Moon beslist een knappe prestatie neer. De muzikanten bezitten duidelijk hoge kwaliteiten en de nummers zijn vaak structureel erg goed opgebouwd. Als ik bekend was met hun eerste cd zou ik kunnen zeggen of ze vooruitgang boeken. Nu moet ik oordelen dat ze een goede metalband vormen, die in staat is een degelijke plaat te maken.