Bestialord - Law of the Burning

Bestialord - Law of the Burning

Label : Cimmerian Shade Recordings | Archiveer onder doom metal

Dennis : In de biografie van Bestialord wordt als belangrijke marketing troef het korte verleden van bassist Mark Anderson bij de cult heavy metal band Manilla Road aangehaald. De beste man nam aan het begin van dit millennium zowaar twee albums op met de band van Mark ‘The Shark’ Shelton. Inmiddels zijn we vijftien jaar verder en speelde Anderson de laatste jaren gitaar in de band Sanctus Infernum samen met zijn maatje Chris Johnson (drums) waarmee hij drie albums uit bracht. In oktober 2016 startten beide heren samen met bassist Rob Harris hun nieuwste band Bestialord met als doel Occult Horror Doom Metal geïnspireerd door Black Sabbath, Celtic Frost, Candlemass en Morbid Angel te spelen. Na enkele maanden nummers te hebben geschreven dook het drietal begin dit jaar de Red Cat Recording Studio in om hun debuutalbum ‘Law of The Burning’ op te nemen. Cimmerian Shade Recordings (USA) en Symbol of Domination (Wit-Rusland) brengen het album gezamenlijk uit.

‘Law of The Burning’ bevat negen tracks met een totale speelduur van 40 minuten. Het valt niet mee de muziek van Bestialord te omschrijven, maar één ding is duidelijk, en dat is dat de heren uit Wichita, Kansas een heel eigen en herkenbaar geluid hebben weten te creëren met hun mix van heavy metal, death metal en doom metal en rasperige zang van Mark Anderson. Het is geen onplezierige schijf om naar te luisteren, maar toch ontbreekt er iets waardoor de klik gedurende de hele plaat uitblijft. Het snare geluid moet je bijvoorbeeld van houden (soms klinkt het net als heien), maar ook de solo’s lijken er net iets te onsamenhangend ingevoegd te zijn en de nummers lopen niet altijd even lekker. Aan de andere kant klinkt Bestialord wel weer lekker oldschool en is het een echte metal band zonder fratsen. Een potje bier erbij en headbangen op nummers als ‘Vermin’ en ‘The Doom That Came’ gaat zeker lukken. Geen wereldschokkende release, maar voor fans van echte metal zeker een keer het proberen waard.