Mindpatrol - Vulture City

Mindpatrol - Vulture City

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Henk : Mindpatrol uit Luxemburg speelt naar eigen zeggen extreme progressive metal. Nou daar ga ik dan maar eens even rustig voor zitten aangezien ik normaal gesproken dat soort metal niet voor mijn lol opzet. 'Vulture City' is het derde album van deze Luxemburgers. Het vertelt het verhaal over twee weeskinderen, broer en zus, die leven in een tijd waarin de mensheid op uitsterven staat. Naast het album zal er ook nog een boek verschijnen om het verhaal extra kracht bij te zetten. Een ambitieuze onderneming als je het mij vraagt maar levert het ook wat op?

Muzikaal maakt de band het zich niet makkelijk. Het album is enorm heavy en staat vol met tegendraadse ritmes, scherpe gitaar partijen en hier en daar sfeervolle melodiën. Zanger Luc François bedient zich van een heftige bijna death grunt. Tekstvel ernaast houden dus als je het verhaal goed mee wil krijgen. Het lukt de muzikanten om een naargeestig sfeertje op te roepen wat past bij het verhaal van de twee kinderen die op zoek zijn naar een beter bestaan. Een vergelijkbare band is misschien Gojira om een richting te geven waarin je deze band moet zoeken. Alle soorten extreme metal komen wel voorbij in de muziek van Mindpatrol. Zo neigt 'I, Observer With Crimson Hands' behoorlijk naar black metal om net zo makkelijk te switchen naar metalcore en weer terug naar black. Het afsluitende 'The Voyager' is daarentegen weer meer doom georiënteerd. Zelfs een vleugje reggae is te ontwaren in het zeer sterke 'He, Summoned By The Needle'.

Van alles wat dus en dat maakt dit een zeer interessant album. Om een en ander van een werkelijk fantastisch geluid te voorzien werd producer Sebastian Levermann ingehuurd. Hij heeft het voor elkaar gekregen om alle instrumenten de ruimte te geven en het geheel transparant te houden. Je moet er even de tijd voor nemen om dit album op je in te laten werken maar dat is zeker de moeite waard.