Avatar - Avatar Country

Avatar - Avatar Country

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Jori : Avatar is zo’n band die telkens weer vriend en vijand verrast door muzikale richtingen in te slaan die niemand van ze had verwacht. Het laatste album ‘Feathers & Flesh’ was zelfs gebaseerd op een compleet zelfbedachte aflevering van de fabeltjeskrant, wat de cd weer een compleet andere wending gaf dan de cultklassieker ‘Hail The Apocalypse’. Toen ik de details van deze nieuwe plaat onder ogen kreeg begonnen mijn wenkbrauwen toch echt te fronsen, en dat was voor het eerst bij deze band. ‘Avatar Country’ als een weinig inspirerende titel, een weinig inspirerende albumhoes en dan de helemaal weinig inspirerende tracklist (alle titels hebben iets met het woord king), dat heb ik toch wel eens euh… inspirerender gezien.

Daar Avatar muzikaal nog steeds hun vermakelijke horror-esque moderne metal als basis hanteert, is alles in combinatie met de herkenbare stem van professioneel terrorclown Johannes Eckerström nog steeds onmiskenbaar Avatar. En met het epos ‘Legend Of The King’ opent het album dan ook spectaculair, een nummer met deze lengte vol in standje metal heeft Avatar niet eerder gedaan! Ook ‘The King Bids You Welcome’, wat gezien de vele uitroepen met “Avatar country!” toch wel als titelnummer beschouwd mag worden, is weer typisch verrassend Avatar. Daarna komen helaas twee stukjes die toch wat kaler zijn dan ik van deze begaafde mannen gewend ben. Tot overmaat van ramp breekt de cd dan ook nog in tweeën door een ruim drie minuten durend stuk gesproken tekst, wat op een toch al kort album behoorlijk in de speeltijd vreet. Heren, ge zijt Manowar niet! ‘A Statue Of The King’ waar ook de videoclip van is verschenen maakt dan weer een hoop goed. Qua setting doet het nummer in het refrein iets aan ‘The Eagle Has Landed’ van het vorige album denken, en ook het solo gedeelte is weer ouderwets vermakelijk. Via het aardige ‘King After King’ komen we dan uiteindelijk bij het afsluitende tweeluik ‘Silent Songs Of The King’, waarvan deel 1 wat ambient-achtig klinkt en deel 2 meer metal, maar wel beiden instrumentaal.

Wat moeten we ervan zeggen? Uiteindelijk hou je na aftrek van alle intro’s, instrumentaaltjes en toespraken zes nummers over met een totale speeltijd van een krap half uurtje, wat zeker voor een album van deze tijd erg mager is. De nummers die er dan opstaan zijn dan voor het grootste deel wel weer ouderwets goed en hier en daar lekker verrassend. Waar Avatar voorheen slechts de weg omhoog leek te kennen, lijkt er nu een brandstoftekort te zijn ontstaan in de creatieve motoren van de band die die opwaartse beweging aandrijven. ‘Avatar Country’ is een heel aardig album, maar voor een band als Avatar niet meer dan middelmatig. Ook krijg je erg weinig muziek voor je euro, pond, dollar of bitcoin.