Metalsteel - Beyond The Stars

Metalsteel - Beyond The Stars

Label : On Parole | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Metalsteel uit Slovenië is tot nu toe één keer eerder langs gekomen op Lords Of Metal. Dat was in 2014 met hun toenmalige album 'This Is Your Revelation'. De band werd destijds vergeleken met Annihilator, Testament en Anthrax. Ik zou de band op dit nieuwe werk eerder vergelijken met Europese bands als Shakra, Pink Cream 69 of Helloween. Moderne hardrock met hier en daar metal invloeden die gewoon erg lekker weg luistert. Met ‘Beyond The Stars’ presenteert men hun nieuwste cd. Deze kwam afgelopen September al uit maar heeft nu pas de weg naar de burelen van Lords Of Metal gevonden. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen want het is het een zeer fatsoenlijk metal album geworden.

De band heeft het aan gedurfd om er een concept album van te maken over buitenaardsen die terug komen naar aarde om ons vooruit te helpen. Een ambitieus plan en goed uitgevoerd. Na een kort intro met Arabisch gesproken teksten trapt ‘Transhuman’ de cd af. Een lekker logge metaltrack zoals Black Sabbath met Dio in de gelederen die ook kon maken. Variatie genoeg op dit album want het navolgende ‘Anu’ vertrekt meteen vanuit een veel hoger tempo. De bas solo (wanneer hoor je dat nog) in dit nummer mag er trouwens ook wezen. Over het algemeen is de rest van de songs ook van een hoog niveau. ‘Astral Traveler’ is het enige nummer waar de band zich een beetje vergaloppeert. Tikkeltje saai en veel te lang.

Instrumentaal heeft de band de zaakjes prima voor elkaar. Goeie gitaristen en een prima basgitarist worden geflankeerd door een prima zanger. Het drumwerk had wel wat spectaculairder gemogen, maar eigenlijk is dit het enige minpunt aan deze release. ‘Beyond The Stars’ zal echt niet de geschiedenis boeken in gaan als beste album van 2017 maar onderhoudend is het zeker. Iedereen die Europese hardrock en metal een warm hart toe draagt moet het maar eens gaan checken.