Athlantis - Metalmorphosis

Athlantis - Metalmorphosis

Label : Diamonds Prod | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Athlantis brengt met dit 'Metalmorphosis' hun vierde album op de markt. Eigenlijk was dit hun tweede album in 2008 maar werd destijds niet uitgebracht. Waarom vertelt het verhaal verder niet. Men heeft besloten om het album dan ook maar gelijk helemaal opnieuw op te nemen met de huidige bezetting. Voor mij een eerste kennismaking met deze Italianen en die bevalt me wel. De band speelt een traditionele snelle heavy metal en doet dat zeer behoorlijk waarbij zelfs de Bee Gees cover 'Tragedy' goed gebracht wordt. De band heeft in de persoon van Tommy Talamanca een zeer begenadigd gitarist die de nodige fantastische solo's weet te produceren.

Na een Italiaans gesproken intro start de cd met het sfeervolle en bij vlagen super snelle 'Delian's Fool'. Door het gebruik van piano in dit nummer doet het wel wat aan Savatage denken. 'Battle Of Mind' volgt daarna met een soort van Saxon openingsriff waarna het gas ook weer volledig ingetrapt wordt. 'Wasted Love' is meteen daarna de volgende knaller op de plaat. Ook hier weer snel dubbel bassdrum werk met veel melodie in de gitaar partijen. Zanger Allessio Calandrielle's stemgeluid zal niet door iedereen op prijs gesteld worden. Hij heeft een wat dwingende manier van zingen die ook nog eens zeer prominent in de mix zit.

In de song 'Nightmare' horen we Trevor Nadir van het eveneens Italiaanse Sadist in de rol van Nightmare. Zijn death grunts in combinatie met de cleane zang van Allessio maken dit een zeer speciaal nummer. 'Angel Of Desire' is jammer genoeg een ballad die beter achterwege had kunnen blijven. De kracht van deze band zit duidelijk in de snellere heavy metal songs. Gelukkig volgen die nog in de vorm van 'No Tear To Die' en 'Ressurection' met ook in deze songs weer piano partijen. De Bee Gees cover 'Tragedy' sluit vervolgens de cd af. Beetje vreemde eend in de bijt maar wel goed gedaan. Prima heavy metal plaat dus van Athlantis.