Magnum - Lost On The Road To Eternity

Magnum - Lost On The Road To Eternity

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Magnum moet toch wel de langst actieve band zijn – meer dan veertig jaar – die nog zoveel nieuw werk uitbrengt. Je zou componist/gitarist Tony Clarkin bijna een ‘man machine’ kunnen noemen, ware het niet dat zijn composities altijd wel warmhartig zijn. En natuurlijk draagt het licht hese, typische stemgeluid van Bob Catley daar toe bij. Men heeft iets te vieren! ‘Lost On The Road To Eternity’ is het twintigste (!) studioalbum in hun lange carrière. Hun achterban heeft recentelijk wel enkele wijzigingen ondergaan: we zien twee nieuwe namen. Rick Benton vervangt Mark Stanway op keyboards en Lee Morris vervangt Harry James op drums.

Ik ben aangenaam verrast. Dit is toch wel een sterk Magnum album, dat me de hele tijd boeit. Misschien dat de nieuwe krachten Clarkin extra gemotiveerd hebben, maar nergens klinkt de lange CD (68 minuten) belegen of oubollig. Natuurlijk klinkt het erg vertrouwd, maar de solo’s van onze componist gaan net wat dieper en emotioneler dan op voorganger ’Sacred Blood “Divine” Lies’. Opener ‘Peaches And Cream’ verloopt vlot en stoer met knappe gitaarsolo en opvallend Hammond orgel. Sterke refreinen in het aanstekelijke ‘Show Me Your Hands’, dat een atmosferisch middenstuk op synthesizer heeft dat me de oren doet spitsen. Met puike gitaarornamenten! ‘Storm Baby’ vangt aan als een ballade, maar herbergt een bekend klinkende riff (Deep Purple) die meermaals herhaald wordt. De verhalende zang met stevige riffs en klassieke piano in ‘Welcome To The Cosmic Cabaret’ is charmant en mediumtempo, maar het middenstuk is erg mooi en mondt uit in een prachtige gitaarsolo. In het titelnummer komt Tobias Sammet (Edguy, Avantasia) langs om een puik duet met Catley te zingen. Dit is één van de songs met orkestrale arrangementen, maar deze zijn minder breed uitgesmeerd dan op de voorganger. Goed zo! De single ‘Without Love’ heeft een aanstekelijk ritme, is stuwend en wordt voorzien van een vurige gitaarsolo. Ja, Magnum is op dreef, ook al zijn de volgende songs meer van hetzelfde, maar daar zal geen enkele fan om malen. Dit is kwalitatieve stevige hardrock met een zweem van melancholie waar we ons tijdens deze winterdagen graag in wentelen. Maar let op: officiële releasedatum is 19 januari 2018.