Armortura - Armortura

Armortura - Armortura

Label : Mighty Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Henk : Armortura uit Noord-Oost Engeland is een band om in de gaten te houden. Ik zou dan ook elke zichzelf respecterende thrasher willen vragen om 26 Januari in zijn agenda te omcirkelen. Dat is de dag dat het naamloze weergaloze debuut verschijnt van deze melodieuze thrashers. Ben je net als ik opgegroeid in de jaren tachtig met bands als Testament, Kreator en Megadeth dan hoef je niet meer verder te lezen maar dien je dit album gewoon blind aan te schaffen. De band heeft namelijk een stijl die het midden houdt tussen deze drie bands en is het gelukt om de beste elementen te combineren tot hun eigen Armortura sound. Dit gekoppeld aan een zeer strakke uitvoering en verdomd goeie productie en mix zorgt ervoor dat we vroeg in het jaar al te maken hebben met een potentiële jaarlijstjes kandidaat.

Wat maakt het album dan zo goed? Tja, dat zijn de twin gitaar partijen die zo doen denken aan 'The Legacy' van Testament, het is de verdomd strakke uitvoering zoals we die kennen van Kreator en het is de melodie die Megadeth zo kenmerkt. Daarnaast heeft producer James Stephenson het voor elkaar gekregen om het album een haast Andy Sneap achtige sound mee te geven wat natuurlijk ook een behoorlijk pluspunt is. De oplettende lezer heeft inmiddels door dat ik nog niet één songtitel heb genoemd maar dat komt omdat alle songs een zelfde hoge kwaliteit hebben. Een opvallende gastrol is er voor Jeff Waters, mastermind van Annihilator, op het nummer '11th Hour'. Armortura had hem wat materiaal toegestuurd waar meneer Waters zo van onder de indruk was dat hij maar meteen besloot om er een gitaar solo voor in te spelen. Ook dat hebben de mannen van Armortura dus goed begrepen. Een grote naam op je album zorgt in ieder geval voor media aandacht en die is in dit geval volledig terecht.