Howling Sycamore - Howling Sycamore

Howling Sycamore - Howling Sycamore

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Berto : Iedereen kent wel een progressieve metal band. Dream Theater, Symphony X en misschien zelfs de latere Death. Maar is deze zo gelauwerde progressieve metal wel echt progressief? Dat soort progressiviteit bestaat vaak alleen uit het combineren van reguliere metal met invloeden uit de jaren zeventig of tachtig en wellicht hier en daar een orkestraal stukje er doorheen gevlochten. Maar echt progressief zijn de bands niet. Het simpelweg combineren van twee of meer stijlen wil niet per definitie zeggen dat de band progressief of vooruitstrevend is. Bands die echt willen vernieuwen zijn er maar weinig. Een band als Watchtower is er een die baanbrekend was, op een manier waarbij de band echt buiten de vaste grenzen van het metal genre stapte.

Nu is daar Howling Sycamore, opgezet door gitarist Davide Tiso, bekend van Ephel Duath. Howling Sycamore is een band die progressief, in de zin dat er veel meer geëxperimenteerd wordt met zanglijnen, drumpatronen en door de toevoeging van de bariton sax van Bruce Lamont redelijk uniek is. De zang komt voor rekening van Jason McMaster, die eerder zong bij het genoemde Watchtower en eigenlijk in dezelfde stijl hier lekker verder zingt op zijn unieke manier. Hij is denk ik de enige zanger die voor mij zang uit de hogere regionen luisterbaar maakt. De sound van de band is duidelijk gebaseerd op metal, maar men deinst er niet voor terug om het wat rustiger aan te doen en wat jazz te verkennen. Hierdoor is de balans op het album perfect te noemen en het geheel heel dynamisch over komt. ‘Howling Sycamore’ is een album dat is gemaakt door een aantal avontuurlijke muzikanten die de grenzen van de muziek willen opzoeken en daarmee ook de grenzen van de luisteraar. Dit soort albums geeft wel de extreme metal nog steeds bestaansrecht anno 2018.