Hamferð - Támsins Iikam

Hamferð - Támsins Iikam

Label : Metal Blade | Archiveer onder doom metal

Vera : Lange tijd bleef Hamferð een goed bewaard geheim uit de Faeröer Eilanden. Een aantal jaren terug toerden ze door Europa als voorprogramma van landgenoten Týr, in 2015 bleek Jón Aldará de nieuwe zanger te zijn van Barren Earth en maakte hij met hen de progressieve knaller ’On Lonely Towers’ en onlangs ontdekte ik dat hij ook bijdraagt tot het internationale doom metal gezelschap Clouds. Kortom, we werden regelmatig gekieteld over het bestaan van Hamferð. Ze brachten eerder een EP en een album uit via het locale Tutl label, maar nu zijn ze getekend door het grote Metal Blade om in januari ‘Támsins Iikam’ wereldwijd voor te stellen.

In feite is dat het derde deel van een trilogie die met de EP ‘Vilst Er Siðstra’ startte en dus al het conceptuele besluit van voorgaand werk, maar niet echt, want dit zou het begin van het verhaal zijn over sterfelijkheid en het beeld van verlies in de ogen van de plaatselijke cultuur en mythologie. Het mag ons dan ook niet verbazen dat alle teksten in de moedertaal zijn. Het is een intense doom/death metal belevenis met een eigen sound, ditmaal gemixt door de befaamde producer Daniel Bergstrand in de Dugout studio. De muziek klinkt ruw en onverschrokken, net zoals het leven op de winderige thuisbasis van dit zestal. Toch is er een bijzonder plechtig en ‘beschaafd’ element in al deze weemoedige woestenij: de waardige, welhaast pompeuze cleane zang van Aldará. Hij heeft weliswaar een diepgaande grunt voor ons in petto, maar zijn cleane gezangen zijn zo verheven dat ze amper van deze wereld lijken.

Met de negen minuten durende opener ‘Fylgisflog’ leren we dat de band zijn tijd neemt op songs op te bouwen. In dit geval van trage gitaarklanken tot dramatische keyboards met cleane zang tot voluptueuze uitbarstingen met verschroeiende grunts. Een Walhalla voor doom liefhebbers! Sacrale koorzang duikt op te midden van uitwaaierende klanken in het verrukkelijke ‘Stygd’ dat inventieve drumpartijen kent en een lage Saturnus grunt afwisselt met weemoedige cleane zang. Het instrumentale stuk klinkt als dominostenen die één voor één vallen, de teneur van al de miserie die hier verhaald wordt. Soms lijkt Aldará zelfs een bedachtzaam crooner, luister maar naar ‘Tvistevndur Meldur’, terwijl de videoclip voor het verstilde ‘Frosthvarv’ van een onaardse schoonheid is en hier pas naar het einde toe rollende grunts komen aanwaaien. ‘Hon Syndrast’ is daarentegen vrij vlot en uptempo en gaat later zelfs zwartgeblakerde furie met screams tegemoet. Mooi gitaarwerk in dit nummer trouwens. Afsluiter ‘Vapn I Anda’ gaat in zijn elf minuten van gevoelige pracht naar een rigoureuze doomuitval en heeft een traag voortschrijdende intensiteit met huilende gitaren die ten slotte wegebt met ingetogen klanken. Dit is een revelatie, dat lijdt geen twijfel! Hier wordt het doom metal genre van een sterke eigen identiteit voorzien, een aangrijpende brok muziek uit woeste oorden die ons tot op het bot beklijft!