Ammouri - Dare To Be Happy

Ammouri - Dare To Be Happy

Label : Pride And Joy | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Ammouri is een nieuwe Zweedse metal band, die vernoemd is naar rockzangeres en producer Marina Ammouri, die in het dagelijks leven ook nog actief is als model. Marina is een klassiek geschoolde pianiste, die reeds voor diverse artiesten nummers heeft geschreven. In januari 2017 heeft ze dan haar eerste zelfgeschreven single ‘Fill Your Heart With Love’ uitgebracht, die nu een jaar later gevolgd wordt door haar full-length debuut ‘Dare To Be Happy’, waarop een negental nummers te vinden zijn. Met mensen zoals Pontus Engberg (The Poodles, King Diamond), Staffan Osterlind (Paul Di’Anno), Tony Borg (Alien) en Johan Kullberg (Therion, Hammerfall) heeft ze behoorlijk wat bekende namen uit de scene bereid gevonden om mee te werken aan de plaat, maar dat heeft toch niet echt tot een echt spetterende album geleid.

Dat ligt met name aan het feit dat het song materiaal niet echt geweldig te noemen is, want buiten de eerder genoemde single ‘Fill Your Heart With Love’ en het afwisselende ‘Monster Of Your Own Creation’ ontstijgen de hier aanwezige nummers geen enkel moment de categorie middelmatig en dat is heden ten dage gewoonweg te weinig om indruk te maken. Verder ben ik niet echt gecharmeerd van het ruwe, schreeuwerige stemgeluid van Marina Ammouri zelf, die wel heel erg bepalend is voor het overall bandgeluid, maar die meer in negatieve dan in positieve zin opvalt. Dan kun je wel stoer roepen dat er vele mensen op diverse internet communities Marina Armoui als de “nieuwe Doro Pesch” bestempelen, maar de realiteit leert dat Marina zowel qua song materiaal als qua zang nog ver verwijderd is van het niveau van de Duitse metal queen. Alles afwegend kan ik dan ook niets anders dan concluderen dat deze ‘Dare To Be Happy’ een uiterst middelmatige release is geworden, die niet echt veel potten zal breken binnen de metal scene.