Abel Sequera - Reflections From A Quarter Century

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Waar sommige instrumentale metal bands de nadruk leggen op technisch moeilijke gitaarpartijen en indrukwekkende solo’s, leggen anderen meer de nadruk op de compositie. Zo ook bij deze plaat, ‘Reflections From A Quarter Century’ is het debuut album van Spaanse (of is het Catalaanse?) drummer Abel Sequera. Hij speelt al enige tijd en een aantal bands maar geen van allen zijn uitgegroeid tot iets noemenswaardig, maar misschien dat daar met Sequera’s solo album dan verandering in komt.

Met vier nummer begeleid het album de luisteraar door het eerste kwart van het leven (van de drummer?). Muzikaal is hier weinig in terug te horen in ieder geval, enkel in ‘Breaking The Rules’ wordt er een technisch wat lastiger ritme ingezet. De muziek is duidelijk gericht op compositie en niet op indrukwekkende gitaar partijen, maar er zijn zeker een paar goede gitaarsolo’s te vinden op het album. Het lukt Sequera om de composities interessant te houden en dat komt met name door de mix aan stijlen die op het album te horen zijn. Zo zijn er onder andere duidelijke jazz en flamenco invloeden te horen! Voor het album heeft Sequera hulp ingeroepen van wat vrienden om het album in te spelen, sommigen gespecialiseerd in de eerder genoemde stijlen. Op de kwaliteiten van de musici is vrijwel niets aan te merken, ze spelen goed, hebben interessante partijen en is het vooral erg strak gespeeld. Grappig genoeg had Sequera zelf best met wat meer ‘punch’ mogen drummen want van alle instrumenten zijn de drums het minst opvallend (wat wel gek is voor een solo album van een drummer). Verder is er op muzikaal vlak weinig op aan te merken.

Zijn er ook minpuntjes? Ja, zeker. Het is jammer dat er maar vier nummers op het album staan, dit hadden er wel meer mogen zijn. Ook is alle communicatie op zijn Facebook volledig in het Spaans, dus niet echt aantrekkelijk voor internationaal publiek. Verder is het gewoon een prettig album om naar te luisteren maar het haalt nog niet de hoogte van de bekendere bands in het genre, maar met dit album heb ik wel goede hoop voor de opvolger.