Bucium - Miorita

Bucium - Miorita

Label : Audiosama Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Het laatste album dat ik dit jaar bespreek is iets heel speciaals. Het betreft de band Bucium – dat is een soort alpenhoorn van de bewoners van Roemenië – uit Boekarest met hun tweede album ‘Miorita’. Wij ontvingen een special editie van 21x21 cm met daarin de CD en een download code, maar ook voor elk nummer een mooie illustratie met de tekst. Alles is in het Roemeens, maar hier is werk ingestoken.

We hebben hier te maken met een vijfkoppige band in het pagan / folk metal genre en de dertien songs beslaan maar liefst 70 minuten. Aanvankelijk, bij het negen minuten instrumentale openingsnummer denk ik: wow, zouden we hier te maken hebben met een band die in de voetsporen van Negura Bunget treedt? Alle elementen zijn aanwezig: weidse, uitwaaierende geluiden met zwevende keyboards, hoorn, scherpe fluit, atmosferische geluiden, rustige melancholie aangezet door cello en een hupse folky stuk alsof fladderende vogeltjes eindelijk de vrijheid vinden. Het draait anders uit. Al is dit zeker een prachtig in elkaar gezet album, het is vooral de singer-songwriter zang met kalme instrumentale ondersteuning die hier de dienst uitmaakt. Dat is aangenaam om te beluisteren, dus in het genre zeker niet slecht, maar het heeft op geen enkel moment iets met metal te maken. Het is een goede plaat als je van pop met een snuifje folk houdt, hier en daar doet het me aan Bretoense folk liederen denken, maar nergens wordt het stevig. Mijn aanvankelijke euforie van: “zouden we hier met een nieuwe Negura Bunget te maken hebben?” (na het eerste nummer) slaat dus op niets. In Roemenië zal deze band wel populair zijn!

Meer informatie