Andras - Reminiszenzen...

Andras - Reminiszenzen...

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder black metal

Vera : Het vorige Andras album ’Warlord’ was het beste wat de Duitse band uit het oostelijk gelegen IJzergebergte (Erzgebirge) tot dan gepresteerd had. En toen was er weer een pauze van zeven jaar, waarin de band echter niet stil gezeten heeft. Het resultaat is een andere bezetting met als gevolg toch enkele nieuwe elementen in de sound en het prachtige zevende studioalbum ‘Reminiszenzen…’ dat ons meteen een gevoel geeft van: ‘Ja, zo wil ik mijn pagan/back metal!’. We hebben er tevens een ferme kluif aan, want Andras kijkt niet op een minuutje meer of minder en het album klokt dus af op 68 minuten stoere pagan/black metal.

Het is dan ook een verscheiden muzikale rit, met nieuwe zanger Khenaz, oergitarist Nightsky, Ghwerig die van bas naar keyboards switchte en Black Abyss die terugkeerde om bas te spelen. Het speelt zich af in bekende kringen met een stoelendans, maar brengt nieuw elan in de band. Twee drummers en drie gitaristen voegen nog wat eigen interpretatie toe, terwijl ex-lid Farago instond voor de upgrade van het geluid. In ‘Blessed In Sin’ horen we ook nog gastzanger Gaamalzagoth. We hebben hier niet te maken met een reguliere pagan metal band die zich aan de regels houdt. Er worden muzikale grenzen verlegd met kloeke heidense cleane vocalen in de trant van Menhir, rasperige black metal screams, brede toetsenpartijen en in elke song genoeg avontuurlijke wendingen om hen ook een progressief tintje mee te geven. Naast Menhir duikt de naam Nocte Obducta ook al wel eens op als vergelijkingspunt. De band verdeelt de songs tussen de Engelse en – veelal barse – Duitse taal en weet een verscheiden pleidooi met veel melancholie contra ruwheid te vertonen. Duister gesproken passages, melodieuze gitaarsolo’s, verrukkelijke pompeuze cleane zang… het komt allemaal voorbij en deze band heeft zeker een album gemaakt dat lof verdient in het pagan metal genre. Een onontgonnen parel die veel erkenning verdient!!!