Anarchos - Invocation Of Moribund Spirits

Label : Blood Harvest | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Sssccchhhheeeeeuurrrr! Het (full-length) debuut van het Oost- Nederlanse Anarchos windt er geen doekjes om: dit is smerige death metal, puur, onversneden, rauw. Ondanks dat het het formele debuut van Anarchos betreft, heeft de band al het een demo (alleen digitaal) en een EP (’Descent Into the Maelström’ op Vic Records) op haar naam en hebben de heren in het verleden hun sporen al verdiend in bands als Eternal Solstice, Burning Hatred, Ulcerate Fester, en Profligate.

De productie is kost (heel even) tijd om aan te wennen, zo anno 2017, nou ja, 2018. De sound is op het eerste gehoor wat rommelig en rauw, maar na anderhalve track past het wel bij het obscure karakter van deze vorm van death en kan ik me eigenlijk geen andere sound voorstellen bij Anarchos dan deze gruizige, rauwe sound. Muzikaal is het gebodene vooral een wervelwind aan gecontroleerde chaos en agressie, met stevig doortimmerende drums, een dreigend ronkende bass, versplinterend scheurende gitaren en een diepe, grauwende growl, die qua articulatie soms wat dreigt te verzuipen in het gitaargeweld. Het tempo ligt hoog en op een enkel momentje na dat het gas er even af gaat, krijgt de luisteraar geen ruimte om naar adem te happen. Onder al het gruizige gescheur en zware gezaag vinden we nog het een en ander aan gierende leads en een enkele ijzige solo, maar het is vooral overrompelend, zwaar, duister en schurend wat de band laat horen. Voor wie het woord catchy niet wil horen bij z’n death metal een lekker duister doodsmetalen plaatje!