Von Hertzen Brothers - War Is Over

Von Hertzen Brothers - War Is Over

Label : Mascot Records | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Een nieuw album van Von Hertzen Brothers. De Finnen hebben me tot nu toe steeds kunnen bekoren met hun eclectische muziek. Op onnavolgbare wijze weten de drie heren pop, rock, jazz, blues en symfo te vermengen en het zijn vooral de vocalen – zowel solo als harmony – die de rode draad vormen in hun muziek. Dat geldt eens te meer voor de muziek op deze nieuwe CD ‘War Is Over’.

En toch ben ik wat minder enthousiast over deze release dan over hun vorige werk. En waarom? Tja, lastig, ik weet het eigenlijk nog niet. Heel veel veranderd is er namelijk niet. De band doet me bij vlagen nog steeds denken aan Motorpsycho (vanwege het eclectische karakter) al voeg ik daar direct aan toe dat Von Hertzen Brothers veel minder zwaar en donker is dan hun Noorse verwanten. De songs zijn catchy en bij vlagen ietwat poppy, wat komt doordat de vocalen – hoe goed ook – toch minder indruk maken dan op eerdere albums. Misschien is het gewoon omdat ik teveel verwacht had van de band? Zou ook kunnen. Dat er te weinig stukken op staan die echt overtuigen of opvallen. Ja, het titelnummer waarmee het album opent is opvallend, vooral vanwege de lengte en vanwege de enorme hoeveelheid breaks die om je oren vliegen. Jezus, wat gebeurt er veel in die track. De nummers die dan volgen, vallen in een enorm gat doordat je nog steeds bij zit te komen van dat titelnummer. Het duurt tot ‘Who Are You’ (het zesde nummer van het album) voordat ik weer iets hoor waar ik echt van geniet. Dat doe ik ook van het prachtige ‘Wanderlust’: zo subtiel gedaan. Maar tussendoor hoor ik vooral nummers die niet de kwaliteit hebben die ik normaliter gewend ben van Von Hertzen Brothers. Er wordt iets meer elektronica gebruikt en er zitten iets meer vrij commerciële melodieën in de muziek verwerkt. Wellicht dat de band heeft gemeend op die manier een brug te kunnen slaan naar een groter publiek. Iets wat ik ze overigens van harte gun, want het is en blijft gewoon een meer dan goede band. Dat bewijst de band eens te meer met het laatste en misschien wel beste nummer ‘Beyond The Storm, een track waar ook Motorpsycho trots zou zijn geweest. Met de skip knop binnen bereik een genot voor het oor.