Toothgrinder - Phantom Amour

Toothgrinder - Phantom Amour

Label : Spinefarm | Archiveer onder alternative / pop

Patrick : “Verandering van spijs doet eten.” Deze uitdrukking is waarschijnlijk groot geschreven in de oefenruimte van Toothgrinder. Niet blijven hangen in het bekende, maar ga op zoek naar het nieuwe, zodat je de wereld om je heen net even anders kunt inkleuren. Of zit er een andere reden achter de drastische koerswijziging op hun nieuwe album ‘Phantom Amour’?

Waar het vorige album ‘Nocturnal Masquerade’een mix van chaos, melodie en fragiliteit was, is eerstgenoemde volledig van het podium verdwenen. De rauwe riffs en polyritmiek hebben plaatsgemaakt voor reusachtige melodieën en rock riffs en de echt hardere, rauwere uithalen van zanger Justin Matthews zijn vooral vervangen voor kwetsbare, zuivere vocalen. Slechts heel, heel, heel af en toe duikt het venijn nog de kop op, maar dat is zo minimaal dat het eigenlijk nauwelijks genoemd mag worden. Luister maar eens naar ‘Let It Ride’ en het zal je duidelijk zijn wat ik bedoel. Dit maakt dat ‘Phantom Amour’ een totaal andere indruk dan zijn voorganger achterlaat. Waren toen The Dillinger Escape Plan, Between The Buried And Me en The Human Abstract prima referenties om naar te verwijzen, nu zal je het toch veel meer in de indie hoek (Courtyards? Savage Garden?) moeten zoeken. Dat maakt ‘Phantom Amour’ uiteraard niet meteen tot een slecht album, maar ik geloof niet dat ik de juiste persoon ben daarover te oordelen. Het feit dat ik halverwege het album de dringende behoefte op voel komen om de nieuwe albums van bijvoorbeeld Archspire, Converge of Sunless op te zetten, mag aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.

Fris, uitdagend, kleurrijk en ongebruikelijk. Dat schreef ik over het vorige album en dat kan nu net zo makkelijk op ‘Phantom Amour’ geplakt worden. Het is fraai om te zien hoe een band niet blijft hangen in muziek die het eerder maakte en zich door ontwikkelt. Maar niet elke verandering is automatisch een verbetering. Het zal voor Toothgrinder echt afwachten zijn of de fans de toch enigszins rigoureuze koerswisseling kunnen en willen volgen of dat ze afhaken. Ik behoor tot de laatste groep.

Meer informatie