The Sad Flowers  - The Sad Flowers

The Sad Flowers - The Sad Flowers

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Vera : The Sad Flowers is een studioproject van multi-instrumentalisten Jan Ooms en Jany Claeskens. Zij hielden zoveel mogelijk in eigen beheer om dit eerste volledige album tot stand te brengen. Na de oprichting in 2013 werd de markt eerst geleidelijk aan warm gemaakt voor dit genreoverschrijdend project met de singles ‘Schmetterling’ (2014), ‘Never Mind’ (2015) en ‘The Legend’ (2016). Men maakte ook videoclips voor deze songs en in langere versies vind je ze op dit debuutalbum dat 72 minuten muziek bevat.

Het is onmogelijk om The Sad Flowers in één hokje onder te brengen. De heren hebben alle muzikale invloeden die enige betekenis hadden in hun leven – er wordt geschertst met honderd jaar ervaring – gekneed tot eigen composities. Dat gaat van new wave, cold wave, gothic, alternatieve rock tot doom en progressieve rock. Toch zal dit vooral aanslaan bij liefhebbers van doorleefde melancholie, want het tempo van de vrij lange songs is overwegend traag, de uit het leven gegrepen teksten beschouwend en er heerst een duistere sfeer. Het emotionele gitaarwerk is prachtig in elke song, terwijl zwevende keyboards een web omheen dit amalgaam aan invloeden weeft. De zang is wat wennen in het begin, maar na meerdere luisterbeurten hoort de Danzigachtige bariton van Ooms gewoon bij de algemene sfeerschepping. Want dat heeft deze plaat wel: sfeer ten voeten uit, met frustraties, dromen en beschouwingen alom. Zo kan het gebeuren dat vlotte uptempo songs als ’Hate’, ‘Never Mind’ en ‘Schmetterling’ een knap contrast vormen met de wat meer slepende ontboezemingen in ‘Walk The Line’, het rustpunt ‘The Legend’ en het uit het leven gegrepen ‘The Autumn Of Life’ dat gerust als hoogtepunt gecategoriseerd mag worden. Dit debuut is een uitgebreid statement van levenservaring en emotionele muziek.