The River Of Lost Souls - The Midnight Album

Label : Metal Age Productions | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Rivella? Nee, The River Of Lost Souls. Een beetje vreemd maar wel lekker. Een band uit Tsjechië, ook niet iets wat ik elke dag hoor. En dat geldt sowieso voor de muziek van dit gezelschap. Wat een aparte muziek zeg! Het is een soort mix van (dark)jazz met new wave en rock. Met een dame achter de microfoon en met gitarist en componist Vaclav Votruba als grote man. Wellicht dat iemand hem kent van bands als No Belief of After Rain maar The River Of Lost Souls is echt in alle opzichten iets nieuws.

Er staan slechts zeven tracks op deze schijf en die klokken in totaal 36 minuten. Het album opent met ‘The Midnight Mist’ en even wordt daar het sfeertje gecreëerd dat we kennen van Bohren & Der Club Of Gore. Een saxofoon, wat jazzy drums en toetsen. Lekker klinkt dat. Maar de sfeer wordt anders wanneer zangeres Barbora Urbanova inzet. Dan verdwijnt het mysterieuze en wordt het direct wat toegankelijker. Ze heeft een licht accent maar storend is dat niet. De gitaren van de heren Votruba en Vondrka klinken geweldig; scherp en zuiver. ‘From Ashes’ begint ook weer als een jazz nummer maar halverwege komen daar wat heavy gitaren bij. Als de nadruk op de heavy gedeeltes komt te liggen ben ik meteen wat minder enthousiast over de muziek van deze Tsjechen. De magie komt pas echt tot zijn recht als de band haar dark jazz exploreert zoals in ‘The River Of The Lost Souls’ of in het beste nummer van deze schijf ‘Until We Burn’. Een laag tempo, een saxofoon, wat complementaire toetsen en fraaie gitaarleads tussendoor. Wanneer een distortion-pedaal wordt ingedrukt (‘Amy’, ‘Nevermore’) haak ik direct af: daar ligt simpelweg niet de kracht van de band. Al met al een interessante release van een band die eens wat anders doet.