Sixx:A.M. - The Heroin Diaries Soundtrack – 10th Anniversary Edition

Label : Eleven Seven Music | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Pim B. : Tien jaar geleden bracht (inmiddels) voormalig Mötley Crüe oprichter, bassist en componist Nicky Sixx zijn memoires uit. Dit boek, ’The Heroin Diaries’, handelt over zijn verslaving aan heroïne en cocaïne, zijn worsteling met depressie en de druk die het succes van Mötley Crüe met zich mee brengt.

Om het boek goed op de markt te zetten formeert Sixx ook een band, waarmee hij een album opneemt dat je als soundtrack bij het boek kunt zien. Naast Sixx op basgitaar en achtergrondzang bestaat de Sixx:A.M. uit DJ Ashba, een geweldige gitarist die tussen 2009 en 2015 deel uitmaakt van Guns N’ Roses. Derde bandlid is James Michael die als zanger, drummer en producer fungeert. Deze beste man heeft een CV waar je u tegen zegt en als songwriter/producer met hele grote acts gewerkt.

Het album ‘The Heroin Diaries Soundtrack’ hebben wij destijds niet besproken in Lords Of Metal. We schreven wel wat over latere albums zoals de tweede ’This Is Gonna Hurt’. Een korte samenvatting van die recensie is dat het muzikaal niet erg hard rockt en vooral “radio friendly” is met lichte verwijzingen naar indie rock. Dit kunnen we ook over het debuut zeggen. ‘The Heroin Diaries Soundtrack’ klinkt totaal niet sleazy. Iets wat je eigenlijk wel verwacht bij het relaas van een junk. Zoals gezegd is het eerder een emotioneel hardrock album te noemen met een puntgave productie. Binnen de songs hoor je verwijzingen naar indie acts als The Killers of Hurts en als ik bands moet noemen waarmee je vergelijkingen kunt trekken noem ik Nickelback en HIM.

Dat het album tien jaar terug een commercieel succes werd, is dan ook niet heel erg gek. De muziek spreekt aan en er worden 300.000 exemplaren van het album verkocht. Het nummer ‘Life Is Beautiful’ werd het meest gedraaide nummer op de radio in 2008. Je kunt je afvragen waarom het album nu opnieuw uitgegeven wordt. Van deze nieuwe versie verschijnen weer diverse verschillende uitgaven en er komt een graphic novel uit. Het meest interessante is dat drie nummers opnieuw zijn opgenomen en als extra tracks zijn toegevoegd. Dit zijn de songs ‘Life Is Beautiful’, ‘Accidents Can Happen’ en ‘Girl With Golden Eyes’. Dat kan een reden zijn om deze herziene editie aan te schaffen.

Meer informatie