Scars Of Armageddon - Dead End

Scars Of Armageddon - Dead End

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Zo, dit is een plaat met een typisch wauw-effect! Zo’n band waar je nog nooit van gehoord hebt die je vanaf de eerste noten direct omver blaast. Scars Of Armageddon is een Amerikaans power metal gezelschap wat qua geluid zowel shopt bij de Duitse power metal grootheden als bij de Amerikaanse telgen van deze stroming. Wat betekent dat nu precies voor onze trommelvliesjes?

Dat betekent dat we naar Europees voorbeeld worden verwend met vlotte solo’s, kneitersnelle drums en een klasbak van een gilzanger. Dat betekent ook dat we naar Amerikaans voorbeeld worden bedolven onder de lage zware riffs (hallo Iced Earth) en melancholisch trage stukken instrumentatie. Na de prelude scheert de titelsong ‘Dead End’ als een bezetene uit de startblokken. Zanger David Kraus klinkt hier nog ietwat voorzichtig, maar op het volgende ‘Lockdown’ lijkt hij zichzelf te hebben gevonden en tilt hij de beukende power metal van deze band naar een nog hoger niveau. Met ‘Wasteland’ komen we bij de apartere nummers van het album aan, waar de band meer lijkt te willen experimenteren. Goede keuze, want dit houdt het album interessant en dat is met bijna zeventig minuten speeltijd geen overbodige luxe! Wat het ook interessant houdt, is dat naast de cleane zang er ook grunts in de muziek zijn verwerkt. ‘Elf Revolution’ wisselt mid-tempo op een leuke manier af met de turbostand. Met ‘Turns To Grey’ komen we in balladgebied, prettig om naast het misschien wel erg vele ballenknijpwerk ook wat “normale” zang te horen. Op de laatste helft van de cd vinden we de lange nummers, waaronder de bijna tien minuten klokkende hekkensluiter ‘Fatal Impact’, wat ook weer een aantal heel interessante passages kent.

‘Dead End’ zal de eigen albumtitel waarschijnlijk geen eer aandoen, daar het vermoedelijk juist vele wegen voor deze talentvolle band zal openen. Ohja, ook ex-Manowar gitarist David Shankle speelt op dit album een paar noten mee in zijn beruchte allesvernietigende stijl.