Primal Fear - Best Of Fear

Primal Fear - Best Of Fear

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Best of albums geven me altijd een beetje jeuk, voor een tweede keer geld neertellen voor nummers die de meesten van ons allang in de kast hebben staan. Vaak gaat het dan ook nog om bands die hun schaapjes allang keurig op het droge hebben, zoals in dit geval Primal Fear, en vooral hun platenmaatschappijen die er vet op vangen. ‘Best Of Fear’ is een dubbel-cd, bijeengeraapt van hun releases op Frontiers van de afgelopen tien jaar. Dat zijn dus ‘New Religion’, ‘16.6 (Before The Devil Knows You’re Dead), ‘Unbreakable’, ‘Delivering the Black’ en ‘Rulebreaker’.

Maar allereerst krijgen we toch nog drie nieuwe nummers (vier inclusief intro), wat de release wel weer enigszins interessant maakt voor trouwe fans. Zodra de eerste noten uit de luidsprekers kallen is het weer volop genieten van het retestrakke spel van Primal Fear, de vette riffs en uiteraard de ongeëvenaarde strot van Ralf Scheepers. ‘Predator’ is een typische Primal Fear rocker, met weer zo’n pakkend en herkenbaar refrein, iets wat altijd al een van de sterkste kanten is geweest van de band. ‘It Looks Could Kill’ ligt erg in het verlengde van ‘Rulebreaker’, terwijl ‘Thrill Of Speed’ muzikaal meer richting het beukende van ‘Unbreakable’ ligt. Vanaf hier neemt het best-of gedeelte het over en rest van de eerste cd wordt gevuld door de bekendere straightforward metal nummers van Primal Fear. Veel van wat je hier hoort is inmiddels vast onderdeel van het live repertoire van de band, zoals ‘Strike’, ‘In Metal We Trust’ en ‘Angels Of Mercy’. Op de tweede cd is ruimte gemaakt voor de meer experimentele en gevoelige kant van de band. Hier vinden we onder andere het prachtige ‘Everytime It Rains’ met gastvocalen van Simone Simons, en indrukwekkende lange hymnes als ‘We Walk Without Fear’ of het zinderende ‘One Night In December’. Persoonlijk vind ik dit de fijnste cd van de verzamelaar, omdat hier de meest begaafde kant van deze muzikanten naar voren komt.

Drie nieuwe nummers voor 18 euro (op bol.com op het moment van schrijven), dus zes euro per stuk. Online de losse MP3’tjes aanschaffen voor een euro per stuk is dan de betere deal, of gewoon een jaartje wachten tot de prijs wat is gezakt. Mocht je echter nieuw zijn met deze fantastische band, dan is dit wel een goede manier om je wat meer vertrouwd te maken met het repertoire.

Meer informatie