Panzerballett - X-Mas Death Jazz

Panzerballett - X-Mas Death Jazz

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder different metal

Job : Met een albumtitel als ‘X-Mas Death Jazz’ en een bandnaam als Panzerballett kan ik je eigenlijk vrijwel meteen niet meer serieus nemen. Duitse humor blijft een geval apart. Het lastige is dat de band erg serieus genomen wil worden met deze plaat vol met geherinterpreteerde kerstmuziek. Ik maak geen fucking grappen hier; deze virtuose groep muzikanten heeft ervoor gekozen om een kerstplaat te maken. Basically, dit is wat er gebeurt als je een aantal jazz muzikanten die om wat voor reden dan ook metal willen zijn een sloot aan kerstnummers laat herhamonizeren.

En als dat je ding is, be my guest. Het is alleen zo onttrokken aan welke vorm van atmosfeer of dynamische opbouw dat het daardoor een beetje het doel voorbij schiet. Nummers als ‘For Whom The Jingle Bells Toll’ en ‘Let it Snow’ zijn fucking ziek en er gebeurt hele rare shit in, maar het blijft een groep goeie muzikanten die dunne, grijsbruine schijt hebben aan de statuten van een nummer en liever de atonaliteit opzoeken en van elk akkoord een belachelijk sus-add9-#bis-kut-akkoord willen maken waar elke noot op gespeeld kan worden want hey; als je akkoord alle noten omvat in elke toonladder, kan niets vals klinken.. misschien ben ik wel gewoon jaloers dat ik geen kei was in muziektheorie. Maar goed, de plaat. Leuk voor een keertje, maar na twee keer luisteren inhoudsloos en leeg. Zet hem ook vooral op als je al jaren zit te azen op de erfenis van je ten dode opgeschreven oma die maar niet wil sterven maar bewust genoeg is om kerstliedjes te begrijpen; dit gaat ze zeker niet trekken.