Master / Dehuan - Decay into Inferior Conditions

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Split cd

Ramon : De oude meester (ja, dat was opzettelijk) lanceert de jonge talenten. Zo hoort het te gaan. Waar Master al in 1983 begon, is Dehuman sinds 2012 bezig aan een gestage opmars. De twee combineren hun krachten in de split, te beginnen met een live-EP van Master, gevolgd door een “live in the studio” EP van Dehuman. En dat is niet het enige dat ze delen, live gaan ze alweer voor de derde keer met elkaar op tour. En dat is begrijpelijk, want de spirit van beide bands kan bijna niet anders dan tot onderlinge vriendschap leiden.

Master mag met vier live nummers het spits afbijten en daarin weerklinkt de uitgebalanceerde death metal, volgens alle clichés, maar met dat ongrijpbare wat het zo aantrekkelijk maakt. Master fans zullen me begrijpen. Ze brengen de nummers ‘Master’, ‘Subdue the Politician’, ‘All We’ve Become’ en ‘Slaves To Society’. Dus een redelijke afspiegeling uit diverse periodes van de band, waarbij natuurlijk opgemerkt mag worden dat die verschillen naadloos in elkaar overgaan. Er zijn bands door drastischere veranderingen heen gegaan.

Dehuman draagt bij met de nummers ‘Morbid Sun, ‘Sepulcher of Malevolence’ en ‘Apocalypse and Perdition’, van hun eerdere twee albums. ‘Morbid Sun’ is trouwens (lees ik hoor, zo goed ken ik de band niet, beken ik) een herbewerking door de nieuwe gitarist Lou-Indigo Caspar. De band sluit mooi aan bij de stijl van Master en een leek zou het verschil misschien niet eens horen. Echter, voor Master blijf ik wel een iets groter zwak houden, zonder dat ik kan duiden wat het dan is. Nostalgie is het niet, aangezien ik er pas later waardering voor ben gaan krijgen. Anyway, een must-have voor de fans is het niet, maar een dik half uur topvermaak voor oldschool death metal fans is het zeker wel.