Kansas - Leftoverture Live & Beyond

Kansas - Leftoverture Live & Beyond

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De Amerikaanse rockband Kansas heeft natuurlijk geen introductie nodig want ze hebben wereldwijde bekendheid gekregen met super hits ‘Dust In The Wind’ en ‘Carry On Wayward Son’. Nu moet ik wel eerlijk bekenen dat dit ook de enige nummers zijn die ik van de band kende voor het nieuwe album ‘Leftoverture Live & Beyond’ bij mij op de deurmat viel. Vanwege de bekendheid van de band ga ik het kort houden.

Het album bestaat uit twee schijfjes met in totaal negentien liedjes uit hun carrière. Na het beluisteren van het eerste schijfje vraag ik mij af waarom ik nooit meer van de band heb gehoord, want nummers zoals ‘Icarus II’ en ‘Rhythm In The Spirit’ klinken erg aangenaam in de oren. Het geluid is uitstekend, de band speelt heel strak, die gekozen liedjes zijn erg sterk, en de zang is loepzuiver! Toch klopt er iets niet helemaal in de zang waar ik op dat moment niet mijn vinger op kon leggen. Toen ik het tweede schijfje beluisterde werd het overduidelijk, de zang is geautotuned! Op de eerste schijf is dit niet zo duidelijk te horen maar op het tweede schijf je, bij het zingen van ‘Carry On Wayward Son’ komt de waarheid pijnlijk naar boven. Het is zelfs zo erg dat ik moeite heb om deze plaat af te luisteren, het lijkt wel alsof het budget voor ‘subtiele autotuning’ op was.

Wat ontzettend jammer zeg, dit had echt een waanzinnig goede plaat kunnen worden! Voor schijfje een krijgt de band van mij 85 punten, voor schijfje twee krijgen ze nog net 65punten, de band speelt immers uitstekend. Hoewel de score dan nog best goed is zou ik deze plaat toch niet aanbevelen. Oh zo jammer!