Jeff Scott Soto - Retribution

Jeff Scott Soto - Retribution

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Jeff Scott Soto heeft het druk dit jaar. Afgelopen maand werd al het Sons Of Apollo album uitgebracht waarop hij de lead vocals voor zijn rekening neemt en ongeveer tegelijkertijd verschijnt ook zijn nieuwe solo album 'Retribution'. Gelukkig zit het met de kwaliteit bij de heer Soto altijd wel goed dus van enige overkill is geen sprake. Waar echter bij Sons Of Apollo de prog rond je oren vliegt, hoor je op 'Retribution' voornamelijk moderne op blues georiënteerde hardrock met een hoofdrol voor gitarist Howie Simon die samen met Soto zelf de productie voor zijn rekening heeft genomen.

De beste nummers vind je voornamelijk in de eerste helft van dit album terug. De titeltrack, 'Inside Outside' en 'Rage Of The Year' zijn absolute klasse hardrock songs. 'Reign Again' en 'Feels Like Forever' zijn wat dat betreft minder geslaagd en wat commerciëler opgezet. Wat dat betreft komt het eveneens commerciële maar behoorlijk swingende 'Bullet For My Baby' beter uit de verf. 'Breakout' is een terugkeer naar de hardere kant van dit album en is vergelijkbaar met de eerste drie songs in stijl. Het akoestische 'Autumn' sluit het album zeer ingetogen en fraai af. Jeff Scott Soto heeft met 'Retribution' een prima album afgeleverd waarop voor iedereen wat te vinden is. Waar de één misschien vindt dat er teveel van stijl gewisseld wordt op het album zal de ander de variatie juist wel weten te waarderen. Zelf vind ik met name de hardere nummers de betere en gelukkig zijn er daar genoeg van te vinden.