Inverted Mind - Broken Mirror

Inverted Mind - Broken Mirror

Label : Defense Records | Archiveer onder post rock / post metal

Jurgen : Inverted Mind uit het Poolse Krakau kent voornamelijk enige bekendheid in zijn nationale metalscene. Tweede full-length ´Broken Mirror´ verscheen reeds eind januari. De albumtitel knipoogt mogelijk naar grote inspiratiebron – aldus de band zelf – Crowbar, denkend aan diens album ´Broken Glass´ uit 1996. Het is nog maar de vraag of het trio met het album internationaal eventueel ook enige potten gaat breken. De doomy sludge metal van Inverted Mind baant zich een weg door een scala aan menselijke malheur, maar houdt er daarbij helaas tamelijk vlak opgezette tracks op na. Met lichte uitzonderingen van het meer loskomende ´Perception Chains´ en ´Lost In My Own Fears´.

Een bepaalde punch blijft te veel achterwege op ´Broken Mirror´.Die punch zou er geweest kunnen zijn met dieper prikkende spanningsbogen die je mogelijk eerder de voorgezette donkertes van vertwijfeling en angst intenser hadden doen voelen. Inverted Mind wisselt wel af in het riffwerk, en zeker, poogt er spanning mee te bereiken. Maar doet dat dan soms net iets te geforceerd, waardoor het materiaal compositorisch niet altijd even gebalanceerd klinkt en het spanningseffect ook grotendeels uitblijft.

De eveneens vaak wat weinig spannende, nogal doorsnee metalriffs maken ook dat ´Broken Mirror´ maar niet echt wil vlammen. Samen met de nog te noemen redelijk eentonige, dik aangezette metalcore-achtige vocalen van zanger/gitarist Jan Slomski – hoewel op sommige momenten wel goed die thematische wanhoopslat aantikkend – is het album vrij middelmatig uitgevallen. De negen tracks onderscheiden zich weinig van elkaar en lijken bovendien nu en dan als een nachtkaars uit te gaan. Aan het spel van de muzikanten ligt het verder niet, dat is verzorgd en punctueel. Een betere, meer spannende dynamiek (ook wat betreft de statische productie) en iets meer originaliteit had het album zoveel meer kunnen geven.