Intervals - The Way Forward

Intervals - The Way Forward

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Job : Intervals is de schuilnaam van Amerikaanse gitarist Aaron Marshall, die nu sinds 2014 gestaag platen uitbrengt. Debuut ‘A Voice Within’ was nog met zanger Mike Semesky (een van de meest ondergewaardeerde zangers in het genre), maar snel daarna werd het een eenmansband en instrumentaal. Het stijltje is te vergelijken met Polyphia, in mindere mate Animals as Leaders maar vooral Plini – instrumentale metalcore met hier en daar een fusionrandje.

Op de nieuwe plaat ‘The Way Forward’ laat Marshall de metalcore invloeden iets meer links liggen en komt er een flinke dot fusion voor in de plaats; over bijna elk van de 8 nummers op de nieuwe plaat schijnt een overduidelijke “fusion gloed”. Tuurlijk is er nog wel plaats voor de slimme metalcore die we kennen van de vorige plaat ‘The Shape of Colour’ op nummers als opener ‘Touch and Go’, ‘Rubicon Artist’, afsluiter ‘Leave no Stone’ en het nostalgisch aanvoelend ‘The Waterfront’. Daartegenover staan nummers als ‘By Far and Away’ met haar jazzy progressies en het R&B-ige, bijna Bieber-esque ‘Belvedere’. Veelzijdiger is het zeker geworden ten opzichte van de vorige.

De zoetsappige leads van Marshall hebben echter altijd centraal gestaan en ook nu doen ze dat weer op ‘The Way Forward’ – hoewel vaak voorspelbaar en misschien ook wel iets te makkelijk soms, is het Holdsworth-geïnspireerde gitaarwerk met hints naar smooth jazz gitaristen als Chuck Loeb dat de klok slaat. Misschien dat het eerder genoemde ‘Belvedere’ hier nog het meest schuldig is aan voorspelbare loopjes en melodietjes, maar gelukkig staat er ook weer genoeg smakelijks op deze plaat. Wat ik wel hoop is dat het niet teveel een trucje wordt – hoewel de metalcore invloeden wat zijn losgelaten is dit stijltje wel heel erg nauw geboetseerd naast een megapopulair Plini bijvoorbeeld.