Hamka - Multiversal

Hamka - Multiversal

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Tja, het is natuurlijk makkelijk om een flauw grapje te maken over hamka’s, de mathematisch gevormde versnaperingen van Lays, maar ik kan me zo voorstellen dat deze snacks in Frankrijk een andere naam hebben. Frankrijk is namelijk waar deze band vandaan komt, en symfonische power metal is wat ze maken. Direct valt me de enorme Fairyland twist op in de muziek. Een blik op de biografie zegt genoeg, deze band is namelijk opgericht door twee oud Fairyland muzikanten, zangeres Elisa Martin en gitarist Wildric Lievin. Van Fairyland hebben we niks nieuws meer gehoord sinds ‘Score To A New Beginning’, wat richting een tiende verjaardag kruipt. Dus met de eerste nummers ‘World War III’ en ‘Earth’s Call’ verschijnt er gelijk een brede glimlach op mijn smoelwerk. Dit smaakt naar meer!

Langzaam maar zeker wordt het wel duidelijk dat Hamka de klasse van Fairyland om uiterst cheesy power metal op een overtuigende manier te brengen helaas ontbeert. Nummers als ‘Hope’ of ‘Inner Conviction’ klinken echt heel vlak, en Elisa schiet vocaal regelmatig tekort. ‘Dark Night Falls’ is de ballad, en deze klinkt dan ineens weer heel aardig, doet een beetje denken aan een Doro ballad. Tegen het einde komen we de betere nummers tegen, die de glimlach weer terugbrengen. ‘The Path Of Pharaoh’ bijvoorbeeld, moet ik erbij vertellen dat het nummer een Egyptisch sfeertje heeft? ‘Multiversal Universe’ mag er zeker ook zijn, een zeven minuten durend instrumentaal (op wat geyeehayeehayeeha na) met een paar leuke ideeën, zoals een fluitsolo.

‘Multiversal’ heeft een aantal leuke nummers, maar ontsnapt niet aan de schaduw van Fairyland. Daarvoor zijn de nummers te vlak, is de zang te eentonig, en laat de overvloed aan mid-tempo stukken de aandacht teveel ontsnappen. Ik ben alleen maar nog benieuwder geworden naar wat Fairyland nu eindelijk weer eens gaat doen.