Grai - Ashes

Grai - Ashes

Label : Noizgate Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : ‘Ashes’ is het vierde album van Grai, de opvolger van het in 2014 uitgebrachte ’Mlada’. Deze zeskoppige folk/pagan metal band komt uit het verre Tatarstan, in het oosten van Rusland. Hun cultuur geeft net dat Slavische, Russische tintje aan de met folk invloeden doorspekte metal. Dan denken we al vlug aan bands als Arkona, Alkonost, Skyforger en Metsatoll en inderdaad mag Grai als een mix van dit alles beschouwd worden. We hanteren de Engelse titels, ook al is alles in het Russisch gezongen.

‘Haze’ kan men beschouwen als een sfeervol intro met zwevende synths, mooie gitaarsolo en Slavische vrouwenzang. Gitaar en fluit klinken weemoedig in ‘Song Of Dead’, maar er wordt pittig weerwerk geboden met scherpe black metal stukken en ruwe mannelijke grunts. Aan het begin van ‘A Water Well’ horen we mondharp, maar spoedig weerklinken raggende riffs met folk instrumenten. De band gebruikt doedelzak, fluitjes, akoestische gitaren, Jewish harp en kaljuka om een authentiek geluid te verkrijgen. Na het trage en weemoedige ‘Darkness With Me’ volgt de single ‘Donya’ hetgeen vlot rockende Kozakkenmuziek is met krachtige gitaren, maar ook met een kalme passage. Vrouwenzang en grunts wisselen af in het strak gespeelde ‘Tread Of Winter’ en het navolgende ‘Shade’. De laatste drie songs zijn wat kalmer en melancholiek van inborst en als kers op de taart volgt er een kwieke versie van Rotting Christ’s ‘Pir Threontai’ dat inventieve percussie en swingende doedelzakken à la In Extremo laat horen. Dit is een zeer verdienstelijk folk metal album!