Get Your Gun  - Doubt Is My Rope Back To You

Get Your Gun - Doubt Is My Rope Back To You

Label : Empty Tape | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Wij waren in 2014 bijzonder te spreken over het welluidende debuutalbum ’The Worrying Kind’ van het Deense trio Get Your Gun. De gebroeders Simon en Andreas Westmark zijn de spil van deze band die invloeden van Wovenhand, The Swans en Jim Morrison (The Doors) in hun atmosferische alternatieve rock verwerkt en daarmee een beklijvende diepgang etaleert.

Na het debuutalbum volgden meer dan honderd concerten, maar na anderhalf jaar toeren, concentreerde men zich op het maken van dit tweede album ‘Doubt Is My Rope Back To You’ dat werd opgenomen in de Nacksving Studio One in Gotenburg met producer Anders Lagerfors. Op dit album wordt het kernduo bijgestaan door bassist/toetsenist Mark Kühn en horen we ook saxofonist Zeki Jindyl en violist Asger Christensen. Maar een sterrol is weggelegd voor het waardige, verkondigende gezang van Andreas Westmark en de uitwaaierende gitaren waar postrockfans van gaan watertanden. Het is een homogene plaat, gitzwart en down tempo in zijn geheel, zodat dit bij sommigen zwaar op de maag kan liggen. Zo zijn ‘Love Like Feathers’ en ‘Stray’ ingetogen songs vol pure weemoed, waarin verstilde momenten en zwevende klanken je naar een andere wereld voeren. Hypnotische ritmes worden aangewend in ‘Haywire’ en men gaat stuwend in crescendo naar een climax die me aan The Swans doet denken, met scheurende gitaren en geordende chaos. Ook de zang van Scott Walker valt me al eens te binnen als referentiepunt, meer bepaald in ‘Joy Of Recognition’ en een croonende Nick Cave sfeer maakt van de single ‘You’re Nothing’ een beklijvende aangelegenheid. Misschien wordt het in ‘Open Arms’ zelfs een beetje langdradig, maar dat de band zich geen restricties opgelegd heeft, bewijst het tien minuten durende sluitstuk ‘Enough For Everyone’ met repetitieve structuren die je in trance brengen. Wie zich hierin kan inleven, zal genietend de ogen sluiten. Dit is dan ook een prachtplaat, maar enkel voor zij die even beschouwende rust in hun leven willen met een keur aan atmosferische klanken en waardige zang.