Galactic Cowboys - Long Way Back To The Moon

Label : Mascot Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De Galactic Cowboys zijn terug van weggeweest en is het eerste album, na zeventien jaar stilte, inmiddels een feit. Als klap op de vuurpijl is dit ook nog eens met de originele bandleden! Het laatste album in deze line-up kwam alweer uit 1993 (toen was ik vier jaar oud) en heette ‘Space In Your Face’, daarna ging de band verder zonder gitarist Dane Sonnier. Het laatste album, ‘Let It Go’, kwam uit in 2000 en kreeg uitstekende reviews, toch besliste de band om er mee te stoppen. De band wordt genoemd als een van de meest ondergewaardeerde groepen in het genre, zo ook volgens Mike Portnoy (ex-Dream Theater). Er werden nog wel wat reünie concerten gedaan in 2009 en 2013, wat blijkbaar de vonk weer deed overslaan. Het achtste album van de band kwam in november uit en heet ‘Long Way Back To The Moon’.

Om eerlijk te zijn kende ik de band niet voor ik deze CD kreeg thuisgestuurd, het duurde ook even voor ik begreep waarom deze band zo geliefd was. De eerste paar keer dat ik de CD beluisterde vond ik de plaat wel aardig maar niet bijzonder, echter na een aantal luisterbeurten merkte ik dat het eigenlijk best een sterk album is! Zeker niet helemaal mijn smaak, maar ook zeker niet slecht. Ik heb voor de vergelijking naar wat eerder werk van de band geluisterd en ik kan niet anders zeggen dan dat deze plaat minstens even goed is! Toch zijn zeker niet alle liedjes op het album even sterk, zo is ‘Blood In My Eyes’ echt een afschuwelijk nummer en is ‘Hate Me’ ontzettend generiek. Instrumentaal gezien is het uitstekend gespeeld, smaakvol gitaarwerk, groovende drums en prima basgitaar partijen, de heren zijn het niet verleerd! Het enige wat mij niet volledig overtuigd is de gemiddelde productie en de zang van Ben Huggins, voornamelijk wanneer hij met distortion zingt. Het is een kwestie van smaak want Huggins zingt wel gewoon zuiver en is zeker niet minder goed dan op het vorige werk, ik geef echter de voorkeur aan de coole koortjes en cleane zang.

Als we die twee slechte nummers negeren dan kunnen we eigenlijk alleen maar tevreden zijn, fans van de band kunnen terugkijken op een succesvolle return! Het is zeker niet helemaal mijn ding maar ik kan niet anders dan toegeven dan dat het een prima plaat is. Verdiende score dus voor de Amerikanen, hopelijk komen ze binnenkort in Nederland langs. Aanrader!