Ewigkeit  - Battle Furies 2.017

Ewigkeit - Battle Furies 2.017

Label : Death To Music Productions | Archiveer onder black metal

Release type: Re-release

Vera : Sinds de Brit James Fogarty geëngageerd is als nieuwe zanger van het Noorse In The Woods – met het uitstekende ’Pure’ als resultaat – smeedt de multi-instrumentalist het ijzer terwijl het heet is. Zijn eigen band Ewigkeit kwam pakweg drie maanden geleden met het nieuwe album ’Cosmic Man’ vol psychedelisch getinte songs. Maar Ewigkeit bestaat natuurlijk al een eeuwigheid (vergeef ons de simpele woordspeling, dit konden we niet laten liggen) en bracht in 1997 het debuutalbum ‘Battle Furies’ uit. Dat heeft Fogarty nu opnieuw opgenomen met de knowhow die hij nu heeft, want hij was niet meer tevreden over de oorspronkelijke versie die uitkwam in de bloeiperiode van doom/death/gothic metal, maar de man als zwartgeblakerde furie laat horen.

Vrees niet, zo grimmig is het allemaal niet. De nieuwe versie bevat heel veel keyboards en symfonische arrangementen, de gitaarlijnen zijn vlot en toegankelijk en ’s mans fascinatie voor het universum scheen toen al door in de vrij simpel opgebouwde composities. Wel is de zang black metal, gekrijs dus. Zoals veel bands op hun debuut in de jaren negentig is het een zoektocht naar de ware aard van het beestje, met goede ideeën en uitstapjes in richting gothic, psychedelica en zwevende klanktapijten (twee songs zijn zwevende ambient fragmenten), maar ook met beginnersfouten. Hier en daar duikt een gewichtige spreekstem op om de mysterieuze sfeer te benadrukken. Om in de tijdsgeest te blijven werden twee covers toegevoegd: ‘Baphomets Throne’ van Samael en ‘Paths’ van Therion. Het gebeurt meer en meer dat oude songs terug opgenomen worden met de huidige mogelijkheden en knowhow, ieder zal er zijn eigen mening over hebben. Begin oktober verscheen dit digitaal, begin november op CD en er komt later ook nog een vinylversie.

Meer informatie