Entheos  - Dark Future

Entheos - Dark Future

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Job : 2015 was het jaar dat de nieuwe technische death band Entheos (met ex-leden van Animosity, Animals As Leaders en The Faceless) met de EP ‘Primal’ kwam en dat is nog steeds een van mijn favoriete EP’s van de afgelopen paar jaar. Entheos heb ik vervolgens op de voet gevolgd en de ledenwissel van gitaarsectie van oud Animosity gitarist Frank Costa naar bekende slaggitarist van Scale the Summit Travis LeVrier was dan ook niet zo voor de hand liggend maar tering wat pakt ‘ie goed uit. Wat de band nu met tweede full-length ‘Dark Future’ neerzet is namelijk het beste werk tot nu toe.

De retestrakke technische death metal is grotendeels onveranderd – het briljante drumwerk van oud Animals As Leaders drummer Navene Koperweis en het ongelofelijke baswerk (misschien wel zo’n beetje het beste baswerk in metal tegenwoordig) van oud The Faceless bassist Evan Brewer zijn nog steeds alom aanwezig. De nummers zijn echter duisterder en beroepen zich meer op bruutheid en pakker daarmee meteen. Blast beats zijn een stuk schaarser dan op de gemiddelde tech death plaat en dat zorgt voor ruimte in het geluid die op wordt gevangen door belachelijke lead partijen; ‘White Noise’ en ‘Pulse of a New Era’ (waar bas en gitaar elkaar harmonisch dubbelen) zijn daar goede voorbeelden van.

Qua tempo gaat het alle kanten op op ‘Dark Future’ – nummers als ‘Sea of Symmetry’ in de lompe 3/4 feel en het technisch maar groovy ‘Suspended Animation’ (met de verassend mooi melodische solo) dat zo’n vijf keer van ritme en tempo wisselt laten een geluid horen dat nu doorwinterd en geleefd aanvoelt, en minder als nieuwigheid zoals op vorige langspeler ‘The Infinite Nothing’. Zangeres (!) Chaney Crabb laat wederom geen steken vallen, hoewel de effecten over haar partijen op een aantal van de nummers weinig toevoegen. Niet om sexist te klinken trouwens, maar in een wereldje dat draait om stoere mannen, laat deze frontvrouw zich niet kennen; wat een dijk van een stem blijft ze hebben. Entheos doet met ‘Dark Future’ even voor hoe technische death kan en zou moeten klinken!