Goat Of Mendes - Hagzussa - Riding the Fence

Label : Witches Brew | Archiveer onder pagan / folk metal

Nima : Het Duitse Goat Of Mendes is één van de veteranen van de Viking metal scene. De band bestaat al sinds 1994, en het debuut ‘Hymn To One Ablaze’ is al meer dan twee decennia oud. In het begin kende de muziek voornamelijk black metal invloeden, maar door de jaren heen is men steeds meer in de richting van Viking, pagan en folk metal gegaan, en niet altijd met succes. Echter vond ik naast het debuut vooral de laatste langspeler, ‘Consort Of The Dying God’, waarop men weer steviger te werk ging, een zeer aangename plaat.

Eind oktober kwam de zesde langspeler, ‘Hagzussa – Riding The Fence’, waarop de lijn van de vorige plaat wordt voortgezet. Echter is dit het meest gebalanceerde plaat van de heren tot nu toe, en daarmee het meest afwisselende. Stevige death metal, black metal en traditionele riffs gaan hier hand in hand met duistere, slepende, bijna doomy, passages en sfeervolle gitaarmelodieën. Het zijn echter vooral de riffs die hier de hoofdrol spelen, en dit album bevat de meest pakkende en best-doordachte riffs die we van deze band kennen. Op vocaal gebied laat opperhoofd Surtur zich ook van zijn beste kant horen en zingt over algemeen met veel meer afwisseling.

‘Hagzussa’ is bovendien één van die platen die in eerste instantie al impact heeft, maar die met elk luisterbeurt beter wordt. Bovendien krijgt men het voorelkaar om je gedurende veertig minuten compleet gefocust te houden en je mee te sleuren in hun mystieke wereld. Dankzij de goede productie komt het geheel tot slot goed tot haar recht en mag het – mijn inziens – mooie cover artwork niet onvermeld blijven. Alles bij elkaar opgeteld maakt van ‘Hagzussa – Riding The Fence’ een sterk album, die de fans van Viking/pagan black en death metal niet zal teleurstellen.