Elvenking - Secrets Of The Magick Grimoire

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Italiaanse Elvenking is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de koplopers van en een constante factor in de (Europese) power/folk metal scene. Vooral sinds de zesde langspeler, ’Red Silent Tides’ heeft de band haar eigen sound en stijl gevonden, en is deze sindsdien verder aan het geperfectioneren. Alhoewel de iets modernere ’The Winter Wake’ en ’The Scythe’ mij minder bevielen, heeft de band altijd kwaliteit afgeleverd, en is in de afgelopen jaren alleen maar beter geworden.

Op de negende langspeler, ‘Secrets Of The Magick Grimoire’, zet men die traditie door en is wederom met een typische Elvenking-plaat gekomen, die meteen herkenbaar is. Wat dat betreft kunnen we erg kort zijn over dit album en kan ik mijn review van de laatste langspeler, ’The Pagan Manifesto’ ook hier op toepassen. Het verschil is echter dat ‘Secrets…’ niet slechts enkele absolute hoogtepunten bevat, maar min of meer elke song is een absoluut hoogtepunt op zich. Dit is dan ook het sterkste en meest complete, en zeker ook het meest aanstekelijke werk van de heren tot nu toe. Er wordt uitstekend gemusiceerd, zanger Damna klinkt sterker, overtuigender en herkenbaarder dan ooit en ook de productie laat niks te wensen over. Dit album heeft simpelweg alles wat je van Elvening en van een band in dit genre wenst te horen. Alles bij elkaar denk ik niet dat ik overdrijf wanneer ik zeg dat we hier één van de mijlpalen van het power/folk metal genre voor ons hebben.

De vocale gastoptredens zijn ditmaal afkomstig van Snowy Shaw (o.a. Dream Evil, King Diamond, Memento Mori) op ‘At The Court Of The Wild Hunt’, Angus Norder (Witchery, Nekrokraft) die op vier songs de extreme zang voor zijn rekening neemt, en (de mij onbekende) zangeres Elisabetta Furlanetto, die het geheel op hun eigen mooie manier extra fijn inkleuren met hun sterke performance. De fans kunnen dit uiteraard blindelings aanschaffen, en ook fans van het genre en bands zoals Skyclad, Falconer, Spellblast, Vexillum, Mägo de Oz en co. kunnen dit meesterwerkje gerust in huis halen.