Electric Wizard - Wizard Bloody Wizard

Label : Rise Above Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : “Wat doe je?”
“Ik ben aan het trippen en ik heb niks op.”
“Oh, hoe dan?”
“De nieuwe Electric Wizard.”

Dat was letterlijk hoe het gesprek ging tussen mij en een vriendin nadat ik uit het niets mijn lichtbasgitaar tevoorschijn had gehaald. Electric Wizard levert wederom vakwerk met het album ‘Wizard Bloody Wizard’. De titel is duidelijk een referentie naar het vijfde Black Sabbath album ‘Sabbath Bloody Sabbath’, en de invloed van deze band is dan ook heel duidelijk en heerlijk te horen op deze plaat. Zowel muzikaal als tekstueel, maar absoluut niet op een manier waarvan je denkt dat het allemaal al een keer gedaan is.

Integendeel, Electric Wizard klinkt vertrouwd maar verfrissend, met een doomformule die alleen maar versterkt wordt door de teksten. De thema’s zijn dan ook Sabbath-ig: satan, dood, drugs, het zoeken naar afleiding vanuit een verveeld wereldbeeld. Deze thema’s werken omdat ze nog altijd actueel zijn. Op ‘Wizard Bloody Wizard’ lijkt de band een soort van concept te schetsen. Ze praten niet over drugs, dood en marteling alsof je het eens zou moeten proberen, maar op een meer neutrale manier, zo van, ik doe dit en dat zijn de gevolgen. Vandaar dat bij het derde nummer, ‘Hear The Sirens Scream’, de acties uit de nummers ervoor consequenties hebben. Dit resulteert uiteraard (in ‘The Reaper’) in een ondergang naar de hel die qua orgel en tekst doet denken aan Deep Purple’s ‘The Mule’. Vervolgens een lichte maar aantrekkelijke flirt met necrofilie in het zalige ‘Wicked Caresses’, om uiteindelijk zonder enige genade volledig ten onder te gaan in het zesde en laatste nummer ‘Mourning Of The Magicians’: je zocht de duisternis op aarde en nu krijg je die hier beneden. Om de cirkel compleet te maken wordt in dit nummer de titel van het eerste liedje, ‘See You In Hell’, herhaald…en herhaald. En nog altijd dat lage, slopende, herhalende doom tempo op de achtergrond. Ik kan me niet voorstellen dat als je dit opzet je niet volledig maar kalmpjes uit je dak gaat.