Doom Side Of The Moon  - Doom Side Of The Moon

Doom Side Of The Moon - Doom Side Of The Moon

Label : Mascot Records | Archiveer onder stoner

Vera : Geef toe, dat is lef hebben! Een heavy metal versie maken van het meest iconische album aller tijden dat eeuwig in de albumcharts bleef staan en alle eerdere records brak. Een album ook dat muzikaal en qua sfeer zijn gelijke niet kent en voor velen een openbaring was in hun jeugd of later. Een album dat onovertroffen is en niet verbeterd kan worden. Het is de soundtrack van meerdere generaties. We spreken over ‘Dark Side Of The Moon’ van Pink Floyd. Welke hansworst gaat dat nu helemaal coveren en op zijn eigen manier opnemen? Ja, zo iemand loopt er rond op deze aardkloot en hij heeft het nog in praktijk gebracht ook!

De muzikant in kwestie is de Amerikaan Kyle Shutt, gitarist van The Sword, een gezelschap dat niet onbekend is in het stonerrock milieu. Toevallig heb ik de blonde man begin 2013 geïnterviewd in verband met ’Apocryphon’ en was hij, in tegenstelling tot de zanger, heel vriendelijk voor de pers, dit even terzijde… Natuurlijk deed hij dit album niet alleen: de ritmesectie van The Sword tekent present, vocalist Alex Marrero doet een fijne job met omfloerste zang, de sax is aanwezig waar nodig en keyboardspeler Joe Cornetti is ook onmisbaar. Met een mengeling van verbijstering en – toch wel – nieuwsgierigheid begin ik dan ook aan deze uitdaging. Het dient gezegd: van mij mogen ze op tournee als Pink Floyd coverband (hoewel Echoes mijn favoriet blijft) en hoe meer mensen dit leren kennen hoe beter.

‘Speak To Me’ is verworden tot een psychedelische muur van gitaren met veel vervorming. Kreun. ‘Breathe’ wijkt echter niet zo gek veel af van het originele met zijn omfloerste zang, al is de uitval wel heavy en sludgy. Voor het instrumentale ‘On The Run’ lijkt men de backing track van het origineel gebruikt te hebben, maar men zet er gierende gitaren met veel feedback op. Wanneer ‘The Great Gig In The Sky’ nadert, bedenk ik: hoe gaan ze dat doen? Instrumentaal blijkbaar. Met piano en een saxofoon die de vrouwenzang overneemt. De hit ‘Money’ heeft strakke gitaren, net als het origineel, de keyboards zijn anders en de gitaren klinken ruiger. Ander drumwerk in het kalme en mooi gezongen ‘Us And Them’ met vervormde gitaarsolo. ‘Any Color You Like’ leunt op percussie en lijkt Santana. In ‘Brain Damage’ wordt de zang in de strofen op een griezelige wijze vervormd met uitwaaierende geluiden. Gedurfd. Het refrein blijft helend gezongen. Omgeven door psychedelische gitaren weerklinkt de serene zang van ‘Eclipse’. Besluit: dit is met eerbied gedaan en je moet al flink je best doen om die wereldnummers naar de haaien te helpen. Dat doen ze niet, al zweef ik nog altijd op de dunne lijn tussen ‘verkrachting’ en ‘tof’.

Meer informatie