Dark Angels - Venomous Embrace

Dark Angels - Venomous Embrace

Label : Metal Age Productions | Archiveer onder gothic metal

Vera : Dark Angels komt uit Domazlice, een gezellig stadje aan de grens tussen Tsjechië en Duitsland waar ik vele goede herinneringen aan heb. Ze spelen aangenaam klinkende gothic/doom/death metal zoals die in de jaren negentig door bands als Cemetary, Lake Of Tears, Paradise Lost en Moonspell werd gemaakt. ‘Venemous Embrace’ is hun vierde album en de band beweert dat dit hun hardste en meest diverse album is van allemaal. Dit is het eerste album met drummer Jan Kapak die ervaring heeft in Master’s Hammer en Avenger. Hij nam meteen de productieklus voor zijn rekening, terwijl zanger Radek Poppel voor het artwork tekende.

Het doet deugd om nog eens een album in deze donkere, maar melodieuze stijl te horen. Songs als ‘The Revenant’ en ‘Licence To God’ bevatten stevige riffs die ondersteund worden door lagen keyboards. De zang is zeer verscheiden en puik. De lage, cleane stem doet wat aan Fernando van Moonspell denken, maar soms komt er een griezelige passage met screams of lage grunts voorbij. De songs bevatten instrumentale stukken waarin men prachtig soleert op gitaar. Dit is met veel gevoel gespeeld. Luister maar naar ‘In Venomine’. Naast melodieuze death metal met een gotisch randje, zijn er ook doominvloeden aanwezig. Deze komen vooral voor in het zinderende riffwerk tijdens de laatste drie songs. Veel spetterend gitaarwerk ook, om dan in afsluiter ‘Of Pride And Punishment’ nog even een gevoelige noot in te lassen. Een welkom album met melancholiek gevoel en mooie muziek. Dit is een sterke opvolger voor ’Bittersweet Devotion’ (2013) en ‘Embodiment Of Grief’ (2014).