Crom - When Northmen Die

Crom - When Northmen Die

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : 'When Northmen Die' heet het nieuwe werkstuk van eenmans formatie Crom. Overigens krijgt hij op alle nummers wel ondersteuing van drummer Seraph en zijn er nog wat meer gastrollen voor andere muzikanten op een aantal songs. De eerdere werkstukken van Walter Grosse zijn mij ontgaan maar wat hij op deze cd laat horen wekt wel mijn interesse om ook de andere cd's eens te beluisteren. Het is namelijk een prima heavy metal schijf geworden met veel variatie. Zo is opener 'Behold The Lights' een behoorlijk uptempo metal song waarna in het navolgende 'All Alone' een veel slepender geluid is te horen. Op alle nummers is de melodie zeer nadrukkelijk aanwezig wat herinneringen oproept aan bijvoorbeeld een band als Manowar. Het is een zelfde soort epische metal wat hier de klok slaat. Achtenzestig minuten duurt de cd en dat is misschien net iets teveel van het goed mede omdat een aantal nummers teveel voort kabbelen. Het volledig akoestische 'Dear Father' en de semi ballad 'I'm With You' zijn daar voorbeelden van.

Gelukkig staan daar de nodige epische liederen tegenover zoals 'One Step To The Lake Below' en de zeer sfeervolle titeltrack 'When Northmen Die'. Op de eerste persing van dit album zal tevens de bonustrack 'The Milennium King' staan. Voor mij één van de betere songs van dit album dus haast je als je van plan bent deze cd aan te schaffen. Op de vinyl versie die later uitkomt zal zelfs nog een extra track staan. Al met al een zeer geslaagde heavy metal release dit 'When Northmen Die'. Als de rustige akoestische nummers wat meer achterwege waren gebleven was dit echter nog een betere release geweest.