Comacozer - Kalos Eidos Skopeo

Comacozer - Kalos Eidos Skopeo

Label : Headspin Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : De tweede langspeelplaat van het intussen tot een kwartet uitgegroeide Australische Comacozer heeft niet al te lang op zich laten wachten. Het gaat vrolijk verder waar ‘Astra Planeta’ eindigde en biedt vier lange instrumentale spacerock stoner tracks die beelden van gloeiende lavastromen en aanrollende tsunami’s oproepen. Traag maar onverbiddelijk en zich door niets of niemand stoppen latend, zo rolt Comacozer over je heen. Met een gemiddelde songlengte van dertien minuten spreekt het min of meer voor zich dat Comacozer niet snel ter zake komt. Hier geen “one, two, three, four” of even aftikken door de drummer. Laag voor laag wordt elk nummer opgebouwd, alsof het een schilderij uit de gouden eeuw betreft. Maar misschien is dat niet de juiste vergelijking en heeft ‘Kalos Eidos Skopeo’ meer weg van een alchemistisch proces, waarbij de zorgvuldig afgemeten afzonderlijke ingrediënten moeten leiden tot de Steen der Wijzen of zelfs tot goud.

De songtitels suggereren in ieder geval een dergelijke interesse, al blijft het natuurlijk gissen wat een instrumentale band bedoelt met zaken als ‘Axis Mundi’, ‘Nystagmus’, Hylonomus’ en ‘Enuma Elish’. De vier songs delen een zelfde geluid: fuzz, psychedelische gitaar, een vleugje oosterse klanken (het ene nummer wat meer dan het andere) en een diepe stuwende bas die het geheel in goede banen leidt. Juist als je denkt dat een song verzandt in oeverloos geneuzel en de verveling dreigt toe te slaan weet de band op welhaast telepathische wijze het roer om te gooien. De fuzz en distortion worden opengeschroefd en de bas begint ineens heftige doom-riffs uit te braken. Voeg nog wat archetypische space synthesizer geluiden toe, geproduceerd door nieuw lid Frank Attard, en iedereen is weer helemaal bij de les. Dezelfde truc wordt nog een paar keer herhaald, met minieme wijzigingen, maar wat geeft het. Als Comacozer alle pedalen indrukt, inclusief het gaspedaal, dan blijkt ineens het “geneuzel” van de eerste acht minuten een geniaal intro te zijn. Als een kat die speelt met zijn prooi om op het moment dat het arme slachtoffer het niet meer verwacht ineens keihard en meedogenloos toe te slaan.

‘Kalos Eidos Skopeo’ is geen easy listening, ook al is het geen brute death metal of keiharde noise. Comacozer vraagt flink wat van de luisteraar, niet in de laatste plaats uithoudingsvermogen. Maar wie zich niet laat afschrikken door minutenlange meditatieve spielerei met wahwah pedalen en eindeloos herhaalde basloopjes, zal in ‘Kalos Eidos Skopeo’ een ongelooflijk veelzijdige plaat vinden. Een plaat die alle kanten opwaaiert, van kalme psychedelische desertrock tot keiharde doomy sludge. ‘Astra Planeta’ was al niet slecht, deze opvolger is nog een stukje beter al zal de ware schoonheid van deze plaat zich pas na een aantal keren draaien openbaren.