Chaotic Remains - We Are Legion

Chaotic Remains - We Are Legion

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Symfonische death metal is niet echt mijn ding aangezien ik een schurfthekel heb aan keyboards in de metal. Mijn puriteinse overtuiging zegt mij dat keyboards sowieso niks te zoeken hebben in een metalband en zeker niks toe te voegen hebben aan goed geschreven composities. Natuurlijk zijn er veel bands die een andere mening hebben en wel keyboards gebruiken zoals Nocturnus, Emperor of Cradle of Filth, maar zeg nou zelf, zonder keyboards zou hun muziek toch véél beter klinken?

Chaotic Remains uit Malta is ook zo’n band die meent dat keyboards hun muziek aanvult. Symfonische death metal spelen de heren. Symfonisch en death metal, dat is als vloeken in de kerk als je het mij vraagt. Maar goed, zes tracks heeft deze zeskoppige formatie voor hun debuut album ‘We Are Legion’ opgenomen met een totale speelduur van zo’n 33 minuten en ik kan er niet echt naar luisteren. Miezerige middelmatige death metal waarbij getracht wordt door middel van symfonische keyboards muziek wat op te leuken. Nee dit gaat echt niet werken. Door het label van wordt de band aangeprezen als het Maltese antwoord op Nocturnus, maar daar kan ik me niet in vinden. Natuurlijk, de vergelijking ligt voor de hand daar beide bands death metal spelen en keyboards gebruiken, maar Nocturnus is vele malen technischer en progressiever dan Chaotic Remains. Daarbij komt ook nog dat Nocturnus zijn tijd vooruit was en dit trucje dertig jaar geleden al deed. Als je dan toch zo nodig symfonische death metal wilt luisteren, pak dan ‘The Key’ of ‘Thresholds’ van Nocturnus er maar bij, die albums hebben veel meer te bieden dan dit zogenaamde ‘antwoord op’.