Cardiant - Mirrors

Cardiant - Mirrors

Label : Inverse Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : In navolging van het Finse rock-succes van Lordi op het Eurovisie songfestival van 2006, zijn er vaker metalbands die meedoen aan de Finse voorrondes. Cardiant deed die gooi in 2011, om in de nationale finale strandden, wat ze een afgang op de Europese hoe-hard-kan-ik-gillen-orgie bespaarde. In de metalwereld groeide echter hun naam en daarmee hun bescheiden faam. Nu is er het vierde album, ‘Mirrors’.

In beste Finse traditie is Cardiant een melodische metal band zoals we daar met bands als Stratovarius en Dreamtale wel meer van kennen. Dat er hier geen geschiedenis wordt geschreven, maakt nog niet dat we niet naar ‘Mirrors’ willen luisteren, want dit is een heel aardig plaatje. Met de aparte openingstonen van ‘Mirrors And Me’ weten ze direct de aandacht te trekken. Ook ‘Riot Rising’ kent weer een paar van die opvallende muzikale leukigheidjes, iets wat Tobias Sammet voor Avantasia zou bedenken na een hapje Amsterdamse lekkernij. Bijzonder aan de band is dat ze zowel een zanger als een zangeres hebben. Waar zangeres Outi op het vorige album nog erg op de achtergrond bleef, treedt ze op ‘Mirrors’ al een stuk meer in de voorgrond. Komend uit het land wat derde staat op de wereldwijde emancipatielijst kan je niet met minder wegkomen natuurlijk! Luister ook eens naar ‘Blank Star’, leuk inventief stukje power metal naar Scandinavisch voorbeeld.

Voor een paar nummers heeft Cardiant muzikantje geshopt in het land. Pasi Rantanen (Thunderstone) doet mee op ‘Souls’, ‘His Supremacy’ wordt verrijkt door Janne Saksa. Niet te vergeten, Nitte Valo (Burning Point, ex-Battle Beast) doet haar indrukwekkende klankkast open op ‘Shooting Star’, een nummer wat zelfs met haar klasse zang een dipje vormt op het album. Alle drie de gasten komen nog een keer terug op het afsluitende ‘Another Time, Another Place’, een feit wat dit nummer direct tot hoogtepunt van het album bombardeert.

‘Mirrors’ is een waardige toevoeging aan het oeuvre van Cardiant. Fans van bands als Stratovarius, Thunderstone of Celesty kunnen deze release veilig aanschaffen. Vijftig minuten power metal pret gegarandeerd!