Buttered Bacon Biscuits - From The Solitary Woods

Label : Jolly Roger Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Wim S. : De prijs voor leukste bandnaam van de maand gaat naar Buttered Bacon Biscuits. What’s in a name zou ik willen zeggen. Het klinkt op zich nog wel leuk ook. ‘From The Solitary Woods’ is een album uit 2009 dat nu opnieuw wordt uitgebracht. Waarom? Ik weet het niet. Omdat er twee bandleden nu in Witchwood spelen? Dat lijkt me niet; Witchwood trekt nou niet bepaald volle zalen. Misschien is het wel gewoon omdat het een mooi album is, dat destijds onvoldoende is opgepikt. En een mooi album is het.

Ja, Rick Dal Pane (zang/gitaar) overtreft zichzelf op deze schijf. Hij heeft een goede stem, speelt lekker losjes gitaar en schrijft bovendien uitstekende nummers. Het album opent met ‘Losin’ My Pride’ een typisch southern rock nummer, met uitstekend gitaarwerk. Het navolgende ‘Another Secret In The Sun’ is helemaal geweldig: wat een rust. En wat een mooie gitaren en toetsen (deze laatste van Stefano Olivi). En ‘Essaouari’ komt heel voorzichtig uit de startblokken en werkt op geheel eigen wijze naar een climax. Je hoort wat invloeden van oude symfo bands maar vooral ook van seventies rock bands als Uriah Heep. Het gros van het materiaal blijkt ingetogen met af en toe wat meer stevige stukken. Maar alle songstructuren zitten fantastisch in elkaar, dat moet gezegd (‘No Man’s Land’). Dal Pane zingt goed met af en toe iets teveel Italiaans accent (‘Into The Wild’), maar al met al levert hij puik werk af met zijn Buttered Bacon Biscuits. Zeker even luisteren als je houdt van seventies rock met prog invloeden.