Breaking Samsara - Light Of A New Beginning

Label : Boersma Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Het uit Emden (Duitsland) afkomstige Breaking Samsara is aan het tweede album toe. In 2011 bracht de band hun gelijknamige eersteling uit. Nu, na enige wisselingen in de samenstelling, is nu dan ‘Light Of A New Beginning’ ter wereld gekomen.

Wat opvalt is dat de band geen doorsnee nummers of sound heeft. Geen kaders of een bepaald stramien waarbinnen de muziek zich moet afspelen. Het ene moment klinken Thin Lizzy elementen door, op een ander moment hoor je de jaren zeventig terug als invloed. Het titelnummer vertoont weer jazzy en lichte proginvloeden en er wordt frivool op de piano gepingeld. Apart en zeker niet slecht. Een nummer als ‘Bye Bye Baby’ is weer wat meer naar de echte hardrock kant. ‘Money Ain’t Worth A Dime’ is wat minder geslaagd door de Rage Against The Machine achtige passages. ‘Scarsoul’ is het meest metal op dit album. Prima song met soms die kenmerkende huppelakkoorden waar Iron Maiden zich al jaar en dag van bedient. Wat gaandeweg het beluisteren wel duidelijk wordt is dat de heren hun instrumenten bovengemiddeld beheersen. De piekfijne productie helpt, maar is ook onontbeerlijk om alles goed naar de luisteraar te krijgen. Ik vind de zang van Jan Reinert ook aangenaam om naar te luisteren, krachtig en een rauw randje. Dit is een album dat na meerdere luisterbeurten steeds beter wordt.

Breaking Samsara is wellicht een nachtmerrie om te promoten, gezien het diverse karakter van de band. Aan de andere kant is het tof dat een band zich niet laat inperken. Als je wat avontuurlijk en open minded ten opzichte van muziek staat, kun je Breaking Samsara gerust een kans geven.