Boréas - Opus 1

Boréas - Opus 1

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Postpakketje van Horst op de deurmat, altijd weer spannend. Dat is nou leuk aan recensent zijn bij Lords of Metal, het is het hele jaar Sinterklaas! Uit dit pakketje tover ik echter een met de hand beschreven cd’tje van een Nederlandse band genaamd Boréas, wat wel een volwaardig album moet voorstellen. Verder een begeleidend papiertje met alle songteksten, en een blik op de titels van de nummers vervult me met weinig hoop. De weinige hoop die ik dan nog heb ebt dan ook nog eens gelijk weg als ik de cd aan zet.

Naar wat ik op internet lees, hebben de heren twee jaar gewerkt aan het album. Wat ontzettend jammer dat ik het na twee seconden al spuugzat ben. Wat ik hier hoor is niet, en ik citeer van hun facebookpagina, “neo-classical powermetal, wat zoveel inhoudt als klassieke barok in een metaljasje”. Dit is een verzameling van aardige instrumentatie door kundige individuen, samengesmolten tot een behoorlijk onsamenhangend en verschrikkelijk afgezaagd geheel. Af en toe komt er inderdaad een klassiek riedeltje voorbij, zoals Griegs ‘Hall Of The Mountain King’ in het nummer ‘Heaven And Earth’. Helaas is dat ook de enige pret die aan dit album te beleven valt, die stukjes eruit vissen. Verder is dit eigenlijk weinig meer dan een bonte verzameling van alle uitgekauwde power metal clichés op één album. Een concept verhaaltje met Vikingen, demonen en zelfs daar nog een echte levensboodschap in kunnen zien, en zang die zelfs King Diamond zou omschrijven als vreselijk overdreven gegil. Dat alles onder een productie die nauwelijks ruimte laat voor de gitaren en met keyboardgeluiden van gameboy kwaliteit.

Neoklassieke metal vind ik een van de meest prachtige vormen van metal die gemaakt kunnen worden, en ook in dit pittige genre zijn nieuwkomers te bespeuren die geweldige ideeën hebben, zoals Winterage en Temperance. Maar met alle beste wil van de wereld kan ik hier niks van maken, dit is echt ondermaats. Het lijkt erop dat de band iets te hard heeft geprobeerd hier een super-ultra-epic-bombastic-megarelease van te maken, met als gevolg dat het compleet “over the top” is geworden. Dat is nou minder leuk aan recensent zijn bij Lords Of Metal, producten waar veel werk en energie inzit met lage scores afserveren.