Babylon A.D. - Revelation Highway

Babylon A.D. - Revelation Highway

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Babylon A.D. was aan het eind van de jaren tachtig één van de bands die het in zich had om door te breken als blijvertje. Vooral op basis van hun prima debuutalbum in 1989 dat zelfs de gouden status behaalde in de States. Maar helaas, ineens werd het angstvallig stil. Wellicht vielen zij ook ten prooi aan het het Grungespook. Maar zoals veel bands in dit genre meldt ook Babylon A.D. zich na jaren weer terug met een album met origineel materiaal. Eerder heeft de band al onder andere een EP met demo’s en een live album uitgebrachtn nu is het derde album ‘Revelation Highway’ een feit, zeventien jaar na de release van het derde album ‘American Blizkrieg’.

De band heeft nog steeds (of weer) de originele line-up. Als laatste is gitarist John Mathews weer terug gekeerd op het oude nest. Spil van de band is zanger Derek Davis, hij is ook verantwoordelijk voor de prima productie. Met het uptempo ‘Chrash and Burn’ en sterke ‘Fool On Fire’ start het album veelbelovend. Vooral ‘Fool On Fire’ roept herinneringen op aan de sterke albums van de band aan het begin van hun carrière. ‘One Million Miles’ is als single uitgebracht, geen slechte keuze. Alleen dat zeurderige gitaarmelodietje is wat irritant is mijn mening. ‘Tears’ is een track waar Derek Davis vocaal overtuigt, met een mooie twinsolo en een sterk refrein. Wat vooral opvalt is dat de achtergrondvocalen goed in elkaar steken en aan de songs wat extra geven. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Last Time For Love’. Ook het enige nummer dat richting een ballad gaat.

Babylon A.D. blijft met ‘Revelation Highway’ trouw aan de sound en songs waar zij bekend om geworden zijn. Stilstand is achteruitgang zegt men wel eens, maar in het geval van ’Revelation Highway’ gaat dat niet op. Dit is een sterk album met goed geschreven songs, en echte missers staan er gewoon niet op. Iets wat lang niet van alle bands gezegd worden die, om wat voor reden dan ook, na jaren weer bijeen komen. Compliment!