Atrocity - Masters of Darkness

Atrocity - Masters of Darkness

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Dennis : Met de nodige bombast kondigde Duitse metalband Atrocity in 2013 een album trilogie aan, die zijn weerga niet kende en in de metal scene nog nooit was tentoongesteld. Het eerste deel ‘Okkult’ dat in datzelfde jaar via Napalm Records verscheen, werd door fans van het hardere materiaal van Atrocity met open armen ontvangen. In navolging van de release van dit album volgde een uitgebreide wereldtournee, waarna alle leden van Atrocity ook nog als Leaves Eyes met zangeres Elina Seriila een rondje om de wereld maakten. En zo zijn we bijna vijf jaar verder. Belofte maakt schuld, en het tweede deel ‘Okkult II’ staat dan ook gepland voor een 2018 release via Massacre Records. Om de tijd een beetje op te vullen tot de release van het langverwachte tweede deel, komen Alexander Krull & Co nu met de EP ‘Masters of Darkness’, die zowel als 2-track 7” single wordt uitgebracht als ook 4-track digipak EP. Op de 7” single vind je de nummers ‘Masters of Darkness’ en ‘Menschenschlachthaus’ en de digipak EP wordt aangevuld met ‘Devil’s Covenant’ en ‘Gates To Oblivion’.

Atrocity heeft in zijn lange carrière het nodige geëxperimenteerd met verschillende stijlen en met gemengd succes, waarvan de beide coveralbums ‘Werk 80’ en ‘Werk 80 II’ de meest succesvolle genoemd mogen worden. Toch keerde de band op ‘Okkult’ terug naar de roots met snoeiharde (soms symfonische, orkestrale) death metal voorzien van brute death grunts afgewisseld met bombastische koorzang en voorzien van een hele dikke productie. Op ‘Masters of Darkness’ wordt deze ingeslagen weg voortgezet en zo krijgen we op dit veredelde warmhoudertje vier vette death metal nummers voorgeschoteld, waarbij de Nederlandse drummer Joris Nijenhuis met zijn snelle, agressieve en strakke drumpartijen een behoorlijk aandeel heeft in het vernieuwde geluid van Atrocity. Het nieuwe materiaal klinkt overtuigend, bombastisch en staat als een huis. Voor de gitaristen Thorsten Bauer en Pete Streit moet het een makkie geweest zijn over de blastbeats van Nijenhuis een muur van gitaargeluid te leggen, daar wordt iedere death metal gitarist namelijk gelukkig van. Frontman Alexander Krull laat op deze EP zijn heldere stem thuis en gebruikt uitsluitend zijn brute deathgrunt en zingt daarbij zowel in het Duits als in het Engels. In alle nummers zit ook weer vrouwelijke koorzang, daar moet je dan wel weer van houden. De band nam ‘Masters of Death’ op in de eigen Mastersound Studio van Krull, die het album ook vakkundig heeft gemixt en gemastered en ik kan niet anders zeggen dan dat ‘Masters of Darkness’ ongelooflijk vet klinkt. Als dit een voorbode voor het nieuwe album is, dan mogen wij ons wel degelijk verheugen op ‘Okkult II’.