Arrayan Path - Dawn Of Aquarius

Arrayan Path - Dawn Of Aquarius

Label : Pitch Black Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : Dit album is de zoveelste waar ik moeite mee heb de afgelopen tijd. Hoe komt dat nou? Ben ik mijn verstand verloren? Dat zal er zeker mee te maken hebben, maar dat is niet de hoofdmoot. Dit is het zesde album van het progressieve power metal combo Arrayan Path, uit Cyrpus. Alles lijkt namelijk te kloppen: lange uitgesponnen songs, goede zang, uitmuntende beheersing van de instrumenten en epische teksten. Tel daar bij het geweldige geluid en je hebt een top album…zou je denken.

Helaas is dat niet het geval. Hoewel het vakmanschap en de professionaliteit er af druipen ben ik niet helemaal overdonderd. Dat wordt veroorzaakt door het feit dat sommige songs gewoon niet lekker lopen en geen luistergenot scheppen. De zang, hoewel goed, komt hier niet tot z’n recht en is ook niet altijd even overtuigend. Alsof de band té prog wil zijn. Je ziet dat wel vaker; bands die vreselijk goed zijn, maar de luisterbaarheid uit het metalen oog verliezen. Ook zijn de songs vaak nogal zeikerig en verdienen ze flink wat meer pit. Op die manier wordt het geforceerd en geen traktatie.

Eeuwig zonder, want uiteraard zijn er een paar songs waarin ze laten horen hoe het wel moet. Zo zijn daar ‘Dawn Of Aquarius’ en ‘The Eleventh Mantra’. Dat zijn heerlijke prog/power metal songs waar het beste van het genre te bieden heeft samen komt. Het fijne aan deze twee is dat ze lekker heftig zijn. Veel songs missen echter dat typische metal element. Afsluiter ‘Garland Of Skulls’ mag ook niet onvermeld blijven. Dit grenst aan speed metal mét grunts en hoge power metal zang op top snelheid. Geweldig. Zo jammer dat de overige songs lang niet zo boeiend zijn. Anders was er absoluut sprake van een topper en een dikke aanrader, nu kan ik er niks meer van gemiddeld van maken helaas.